کد خبر:26094
پ
۳tmp50guptzbianxv7ewxcs652s0eit9

نسخ خطی در فضائل امیرالمؤمنین علی(ع)»

همزمان با آغاز ماه رجب نسخ خطی «کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین(ع)» و «العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار» معرفی و رونمایی شد.

میراث مکتوب- همزمان با ورود به ماه رجب و نزدیک شدن به ولادت مولی متقیان علی (ع)، در یکصد و پنجاه و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نسخه خطی ۴۷۰ ساله «کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین(ع)» و نسخه خطی«العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار» که ۴۶۱ سال از عمر کتابت آن می گذرد، معرفی و رونمایی شد.

کتاب «کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین(ع)» از تألیفات حسن بن سدید الدین یوسف بن مطهر معروف به علامه حلّی(متوفی ۷۲۶ هـ.ق) از اعاظم علمای امامیه و جامع علوم مختلف فقه، اصول، ادب ریاضی، حکمت و کلام و تفسیر است که به صورت مختصر و مفید احادیث و روایات فریقین درباره فضایل، مناقب، امامت و صفات حضرت علی بن ابی طالب(ع) را آورده است.
این نسخه نفیس که به خط نستعلیق توسط محمدباقر بن محمدشریف در جمادی‌الثانی ۹۷۴، در ۶۹ برگ ۱۹ سطری به زبان عربی کتابت شده است در سال ۷۱۰ هجری قمری تالیف شده و در سنه ۱۰۶۵ هـ.ق توسط فاضلخان وقف آستان مقدس رضوی شده است.

صاحب العمده با ۴۶۱ سال قدمت
از دیگر آثار نفیس مرکز نسخ خطی کتابخانه رضوی، کتاب «العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار» است که توسط شمس‌الدین یحیی بن حسن بن حسین اسدی حلّی معروف به ابن بطریق (-۶۰۰ق) از اکابر علما و فقهای برجسته شیعه در قرن ششم هجری تألیف شده است.
این کتاب شامل ۹۱۳ حدیث درباره فضائل، مناقب، امامت و ولایت حضرت علی (ع) است که در ۳۶ فصل تدوین شده و عنوان بهترین و معروف‌ترین اثر ابن بطریق در این موضوع به شمار می‌رود و به همین دلیل، بیشتر علما او را با نام «صاحب العمده» می‌شناسند.
نسخه مذکور به خط نسخ ۲۱ سطری توسط زین‌العابدین در تاریخ ۹۸۳ هجری در ۱۸۱ برگ به زبان عربی کتابت شده است.

بیان منزلت امیرالمومنین در آیات قرآن
در این نشست که با حضور حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دیگر مدیران این سازمان در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی رضوی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی علیزاده پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی طی سخنانی به تشریح جایگاه امیرالمومنین علی(ع) با استناد به آیات قرآن پرداخت.
وی با بیان اینکه آیات زیادى درباره ولایت امام على(ع) و فضائل و مناقب آن حضرت در قرآن کریم آمده است اظهار کرد: شناخت و درک فضائل ایشان از ادراک و عقل بشر خارج است و ایات و روایات بسیاری بر این امر صحه می‌گذارند.
علیزاده، آیات قرآن، کلام پیامبر(ص)، درک بیانات و حکمت امیرالمومنین و سخنان معصومین (ع) را از جمله راه های شناخت این امام همام دانست.
وی همچنین با تبیین و تفسیر آیه مباهله، این آیه را مهمترین دلیل قرآنی بر فضیلت و برتری اهل بیت(ع) عنوان کرد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612