کد خبر:35656
پ
۴۳۵۳۴۷۷۶۳

نسخه خطی ۴۲۲ ساله الفصول المهمه فی معرفه الائمه

نسخه خطی ۴۲۲ ساله الفصول المهمه فی معرفه الائمه موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

میراث مکتوب- همزمان با ولادت حضرت امام حسن عسکری (ع) در یکصد و هشتاد و پنجمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، نسخه خطی ۴۲۲ ساله الفصول المهمه فی معرفه الائمه موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، در این مراسم که در محل دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد تالار شهید عبدالکریمی با حضور رئیس دانشکده الهیات و معاون پژوهشی آن برگزار شد، حجت الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بر توسعه روابط این دو مرکز علمی، آموزشی و فرهنگی تاکید کرد.
وی ضمن معرفی برخی از خدمات کتابخانه مرکزی رضوی اظهار کرد: این مجموعه کتابخانه از حضور دانشجویان و محققان استقبال کرده و کلیه شرایط را برای فعالیت پژوهشی اهل تحقیق تسهیل می‌کند.

تقدیم به خادمان نسخ خطی در غزه
دکتر مهدی مجتهدی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، سخنران این مراسم، ضمن گرامی داشت شهدای غزه این برنامه را به خادمان نسخ خطی در غزه تقدیم کرد که دغدغه حفظ این میراث ارزشمند اسلامی را در شرایط جنگی دارند.
وی ضمن معرفی علی بن محمد مالکی معروف به ابن صباغ نویسنده اثر، وی را زاده شده در مکه و اصالتا اهل غزه خواند.
مجتهدی تصریح کرد: تسنن ۱۲ امامی مفهومی است که کتاب مورد بحث در منظومه آن قرار گرفته است.
وی درمعرفی این مفهوم گفت: اهل تسنن ۱۲ امامی افرادی هستند که به ائمه معصوم ارادت خاصی دارند و در سده‌های ۸ و ۹ هجری قمری حکومت‌هایی روی کار بودند که زمینه رشد تشیع و گرایش به تسنن دوازده امامی را حتی در خراسان شرقی فراهم کردند.
این استاد دانشگاه کتاب‌های مطالب السئول از ابن طلحه ۶۵۲ و تذکره الخواص از سبط ابن جوزی۶۵۴  را از جمله آثار اهل سنت برشمرد هستند که به بررسی احوالات ائمه معصوم پرداختند.
وی اظهار کرد: از نسخه خطی الفصول المهمه ۳۸ نسخه خطی در کتابخانه‌های ایران نگهداری می‌شود و وجود اثری با این تعداد نسخه حاکی از پیامی است که بیان کننده جایگاه ائمه معصوم(ع) میان شیعیان و غیر شیعه در میان مسلمانان آن دوره است.

نسخه خطی الفصول المهمه فی معرفه الائمه ابن صباغ مالکی
کتاب الفصول المُهمه فی معرفه الائمه تألیف علی بن محمد مالکی معروف به ابن صباغ از فقهای قرن هشتم و نهم هجری است که آثار متعددی از جمله تحریر النقول، اللالی الثَمینه و العِبَر از وی به جا مانده است.
در مجموع کتابخانه‌های ایران ۳۸ نسخه خطی از کتاب الفصول المهمه نگهداری می‌شود که شش نسخه خطی آن در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که قدیم‌ترین آن کتابت شده به سال ۱۰۲۳  هجری قمری در این مراسم معرفی و رونمایی شد.
این کتاب مشتمل بر سیره، فضایل و مناقب ائمه معصومین (ع) در دوازده فصل به زبان عربی است و از صفحات ۸۸ تا ۹۱ آن به ولادت، اولاد، نسب، کنیه، لقب، و فضایل و مناقب امام حسن عسکری (ع) اختصاص داده شده است.
این نسخه خطی در سال ۱۰۲۳ هجری قمری به خط نسخ کتابت شده وعناوین و فصول آن به شنگرف بوده و مؤلف در تألیف این کتاب از آثار دوره‌های قبل از خودش همانند الارشاد شیخ مفید، اِعلام الوَرا شیخ طبرسی و کشف الغُمّه اِربِلی استفاده کرده است.
این کتاب تاکنون چندین بار به زیور طبع آراسته شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612