کد خبر:17150
پ
e580911a9182201ea527f54ea899b9bc_L

نسخه‌های خطی فارسی دانشگاه سن‌پترزبورگ

آلبوم «خزائن اسرار» به عنوان منتخبی از نسخه‌های خطی فارسی دانشگاه سن‌پترزبورگ منتشر شد.

میراث مکتوب- آلبوم «خزائن اسرار» به عنوان منتخبی از نسخه‌های خطی فارسی دانشگاه سن‌پترزبورگ منتشر شد.

کتاب «خزائن اسرار: منتخب نسخ خطی فارسی از مجموعه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ»، با ویراستاری علمی توسط اُلگا یاستربوا، سامان یافته است. این اثر شامل مجموعه‌ای نفیس و منحصربفرد از آثار مکتوب سده‌های 13 تا 20 میلادی است که بسیاری از آنها دارای ارزش پژوهشی ویژه است.

هدف این کتاب شناساندن قدیمی‌ترین، باارزش‌ترین و جالب‌ترین نسخه‌های خطی این کتابخانه به پژوهشگران و علاقه‌مندان و ارائه تاریخ‌‌نگاری فرهنگ کتاب و کتابت در ایران و کشورهای همسایه است.

بخش اصلی اثر، یک فهرست تصویری غنی با توصیف 35 نسخه خطی منتخب از مجموعه دانشگاه سن‌پترزبورگ است. در آغاز کتاب دو مقاله آمده است؛ مقاله نخست به تاریخ شکل‌گیری کلکسیون نسخ خطی دانشگاه سن‌پترزبورگ اختصاص دارد ، و مقاله دوم به مرور تاریخ و گسترش زبان، ادبیات و خط فارسی، و بررسی ویژگی‌های توسعه انواع گوناگون و ابعاد فرهنگ نسخ خطی اسلامی در ایران می‌پردازد.
 

این اثر توسط اولگا یستربوا، استاد دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه سن‌پترزبورگ و پژوهشگر همکار کتابخانه ملی روسیه (سالتیکف شدرین سابق واقع در سن‌پترزبورگ) نگارش یافته و با کمک دانشگاه دولتی سن پترزبورگ و حمایت بنیاد ابن سینا در روسیه منتشر شده است.

لینک خبر در وبسایت بنیاد مطالعات اسلامی روسیه (بنیاد ابن سینا)

منبع: پایگاه خبری نسخ خطی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612