کد خبر:17372
پ
D986D8B3D8AED98720DBB4DBB8DBB0DBB820D985D984DAA9206

نسخه‌ای نفیس از اشعار حافظ و سعدی در گنجینۀ ملک

یکی از زبده‌ترین و زیباترین آثار موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، نسخه خطی شماره ۴۸۰۸ این مجموعه است.

میراث مکتوب- یکی از زبده‌ترین و زیباترین آثار موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، نسخه خطی شماره ۴۸۰۸ این مجموعه است. این نسخه که عمری چندان از آن نمی‌گذرد دربرگیرنده اصلی‌ترین آثار دو شاعر شهیر شیرازی و دو نابغه زبان فارسی، لسان الغیب خواجه شمس‌الدین محمد حافظ و شیخ اجل مصلح‌الدین سعدی شیرازی است.

در متن میانی هر برگ از کتاب، بخشی از شعرهای دیوان حافظ به چشم می‌خورد و تمام اشعار این دیوان از آغاز تا پایان در آن به خطی نیکو نوشته شده است. دیگر نکته مهم آن است که کاتب با برنامه‌ریزی دقیق، متن کامل گلستان و بوستان سعدی را نیز در بخش حاشیه اثر نگاشته است.

کتابت این نسخه در سال ۱۳۳۲ قمری به سرانجام رسیده و از منظر کتاب‌آرایی و زیباشناسی اثری شایان توجه است. جلد زیبای کتاب از جنس چرم ساغری سیاه بوده که به شیوه ضربی آماده شده و با نقوش ترنج‌دار گل و بوته الوان آراسته شده است. در بخش داخلی جلد هم همان تکنیک و تزیینات در پیش‌زمینه‌ای سرخ‌رنگ به کار رفته است.

دو برگ آغازین این اثر ارزشمند از لحاظ جنبه‌های بصری و تکنیک‌های کتاب‌آرایی بسیار چشم‌نوازند. در ادامه همه برگ‌های مجموعه که از جنس کاغذ فرنگی آهارمهره‌دار و نخودی‌رنگ است، با جدول‌کشی طلااندود آرایش شده‌اند.

محمدصادق انجوی شیرازی از مشاهیر خوش‌نویسی ایران در دوره قاجاریه و از مروجان و استادان صاحب‌نام خط شکسته نستعلیق، کتابت و خوش‌نویسی این نسخه را برعهده داشته است.

حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک این نسخه ارزنده را بیستم اردیبهشت ۱۳۳۱ خورشیدی پس از خرید، در این گنجینه گران‌سنگ، آرام نشانده است.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه ملک

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612