کد خبر:32208
پ
d3dda1b401c648a8a9ef1553547d1b58

نخستین نشست هم‌اندیشی ستاد بزرگداشت شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا

نخستین نشست هم‌اندیشی ستاد بزرگداشت حکیم نامی و دانشمند برجسته جهانی شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

میراث مکتوب- نخستین نشست هم‌اندیشی ستاد بزرگداشت حکیم نامی و دانشمند برجسته جهانی شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا در تالار آینه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این برنامه بیان کرد: آنچه درباره مفاخر ما اهمیت به‌سزایی دارد این است که این مفاخر از جهت علم، دانش و اندیشه بیشتر برای عوام شناخته شوند. نسل جوان امروز با رهاورد فکری اندیشه‌های ناب این بزرگان آشنایی ندارند زیرا آثار این افراد به زبان ساده شرح، تولید و حتی ترجمه نشده است.

او گفت: امروزه استفاده از ابزارهای امروزی مثل فیلم، سینما، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فراهم است که باید در معرفی افراد فاخر و آثارشان از این ظرفیت‌ها بهره برد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های زیادی برای بزرگداشت و نکوداشت بزرگان ادبیات و فلسفه و هنر داشته است اما این برنامه‌ها مخصوص خواص جامعه بوده و هستند. این درحالیست که خواص به اندازه کافی با این افراد آشنا هستند و نیاز کمتری برای شناخت مفاخر از سوی آنان وجود دارد.

او افزود: آنچه بیش از این نیاز است معرفی این افراد به عوام جامعه است به همین دلیل برگزاری بزرگداشت ابن سینا را به صورت یک موضوع و برنامه ویژه در دست اجرا داریم و وزیر فرهنگ در یادداشتی که به ما نوشته‌اند تأکید کردند وزارت ارشاد از هر تصمیمی که انجمن مفاخر برای ایفای این امر بگیرد حمایت خواهد کرد.

او ضمن اشاره به مسیر سهرود – همدان که مورد استقبال گردشگران علمی اعم از داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت بیان کرد: احداث این بزرگراه تأثیر مثبتی در شناسایی سهروردی و ابن‌سینا و انتشار معارف و اندیشه‌های آنان خواهد داشت.

مسعود ویژه مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان سخنران دوم این نشست بود که ابتدا درباره جاده حکمت سخن گفت و اظهار کرد: امسال درباره جاده حکمت تصمیمات خوبی اجرا خواهد شد و در راستای شناساندن دو نفر از سردمداران فلسفه اسلامی که یک ضلع آن شیخ اشراق و دیگری ابن‌سیناست قدم‌های بزرگی برداشته می‌شود.

او افزود: یکی از اتفاقات خوبی که امسال می‌افتد این است که گروهی از افراد درصدد برگزاری اجلاسیه‌ای ملی با موضوع طب سینایی هستند و پیشنهاد می‌شود در ایامی که در شهریورماه منسوب به ابن سیناست این اجلاسیه برگزار شود.

او همچنین به شخصیت‌های صاحب نظری اشاره کرد که به ابن‌سینا علاقه و ارادت خاص دارند و گفت: هرساله از سوی صاحب نظرانی که برای شخصیت ابن‌سینا احترام خاص قائلند سلسله نشست‌ها و جلساتی برگزار می‌شود که به صورت روزانه است. مثلا استاد شاهین فرهنگ در سال گذشته سمفونی‌ اجرا کرد که بسیار عالی بود.

او پیشنهاد کرد در شهر تهران روزهایی به این حکیم بزرگ اختصاص داده شود و هر روز مجموعه برنامه‌هایی را به یکی از حوزه‌های تخصصی بوعلی سینا اختصاص داد و از علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه‌ها دعوت به عمل آید. و ریزبرنامه‌های دیگری هم در طول برگزاری این برنامه‌ها در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام طاها محمدی سخنران بعدی این برنامه بود که وجود جنین اجتماعات و جلساتی را برای فراموش نشدن آثار و فعالیت‌های این مفاخر ضروری دانست و گفت: اگر این اجتماعات نبود این افراد و آثارشان به دست فراموشی سپرده می‌شدند و گویی ما هیچ فرهنگ و تمدن کهنی نداشتیم. بنابراین این برنامه‌ها از لحاظ بعد فرهنگی، فکری، سنتی و .. خیلی خوب است.

او ادامه داد: اینجا انجمن حفظ آثار مفاخر است. مفاخری که حتی قبل از اسلام در ایران می‌زیسته‌اند. اما بحثی وجود دارد که یا مطرح نمی‌شود یا خیلی کم مطرح می‌شود و آن مسئله حفاظت است. حفاظت از هرآنچه خداوند آفریده و بشر به‌دست آورده از ضروریات است و این‌ها امانات است.

محمدی افزود: یکی از گناهان کبیره‌ای که در فرهنگ و جامعه ما رایج نیست این است که حفاظت از خیلی از این امانت‌ها را زیر پا می‌گذاریم و اهمیتی به این مسئله نمی‌دهیم. درحالیکه حفاظت یکی از سنگین‌ترین وظایف انسان دربرابر همه امانت‌هایی است که در دست ما است.

در ادامه این برنامه نجفقلی حبیبی استاد فلسفه اسلامی و مصحح آثار ابوعلی سینا درباره بوعلی سینا گفت: ابن‌سینا سرآمد مفاخر است و اینکه هنوز مشهورترین چهره سراسر جهان یک واقعیت محسوب می‌شود.. اینجا انجمن مفاخر و حفظ آثار است و بوعلی سینا مشمول هردو می‌شود، چراکه هم آثار تاریخی دارد و هم جزو مفاخر است.

او برای بهتر شناساندن ابن سینا در دانشگاه‌ها گفت: باید در دانشگاه‌ها فضای رقابتی‌ برای دانشمندی چون ابن‌سینا بگذارند زیرا ابن سینا دانشمند بزرگی است که بزرگی‌اش بر سر همه بزرگان سایه افکنده و بزرگداشت ابن سینا یعنی بزرگداشت ایران و ایرانی و جایی که مفاخر زیادی را در دل خود جای داده است.

او همچنین پیشنهاد کرد بهتر است کتاب‌های موجود درباره ابن سینا و مفاهیمی که در کتاب‌هایش مطرح می‌کند به زبان روز نوشته شده و آموزش داده شود و بیان کرد: باید با فرهنگ و امکانات تبلیغاتی امروز ابن سینای بزرگ را از آنچه که هست بزرگتر کرد چراکه بزرگ کردن ابن سینا، بزرگ کردن ملت، فرهنگ و دولت ایران است.

انشاءالله رحمتی استاد فلسفه و عضو شورای مشاوران علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: من بزرگداشت را صرفابه معنای بزرگ دانستن کسی نمی‌دانم بلکه منظور ما از بزرگداشت قدر کسی را دانستن است.

او برگزاری درسگفتارهای مجازی برای ابن‌سینا شناسی را پیشنهاد و بیان کرد: برگزاری چنین درس‌گفتارهایی هم یکجور بزرگداشت برای خود او و شناختن اوست و هم کمک به شناختن کسانی است که روی ابن‌سینا و آثارش کار کرده‌اند. اگر ما بتوانیم این کار را بکنیم ابن سینا را به سایرین شناسانده‌ایم و بزرگداشتش را به یک روز و یک هفته منتهی نکرده‌ایم.

او همچنین افزود: پیشنهاد دیگرم برگزاری پیش‌همایش‌هایی قبل از برگزاری همایش اصلی برای این سیناست. زیرا پیش‌همایش‌ها به دلیل وقت بیشتری که دارند و شرکت تعداد بیشتری از افراد در آنها بسیار پربارتر از خود همایش برگزار می‌شوند.

در انتهای این برنامه منوچهر صدوقی سها استاد و پژوهشگر حکمت و عرفان اسلامی سخن گفت و اظهار کرد: برای ارتباط با بزرگان گذشته دو را بیشتر وجود ندارد. یکی شناخت آثارشان و یکی شناخت خودشان. از آنجایی که از طریق آثار خیلی نمی‌توان این بزرگان را شناخت باید به سراغ خودشان رفت و شناخت این افراد به صورت سینه به سینه هم فقط در ایران ممکن است.

او گفت: امروز اگر کسی بخواهد افلاطون را بشناسد تقریبا هیچ سلسله استاد و شاگردی‌ وجود ندارد که از طریق شاگرد به استاد رسید. اما ما سینه به سینه خودمان را به ابن سینا و فارابی می‌رسانیم و از آنجا به آتن متصل می‌شویم. بنابراین ما از طریق اساتیدمان سینه به سینه به ابن سینا یا شیخ اشراق متصل می‌شویم و این جز در ایران امروز ممکن نیست.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612