کد خبر:9584
پ
nebeshte

نبشته من این نامه پهلوی

کتاب نبشته من این نامه پهلوی …: بررسی و تحلیل شخصیت‌های برجسته اساطیری ایران باستان بر پایه متن‌های ادبیات اوستایی، فارسی میانه (پهلوی) و شاهنامه فردوسی است.

میراث مکتوب – نبشته من این نامه پهلوی …: بررسی و تحلیل شخصیت‌های برجسته اساطیری ایران باستان بر پایه متن‌های ادبیات اوستایی، فارسی میانه (پهلوی) و شاهنامه فردوسی است.

پژوهش حاضر جایگاه شش شخصیت برجسته اسطوره‌ای: جمشید، ضحاك، فریدون، كیكاووس، اسفندیار و رستم را در ادبیات ایران باستان، با تكیه بر شواهد و جملات و عباراتی از متن اوستا به خط و زبان اوستایی، و اصل آثار فارسی میانه به خط و زبان پهلوی، جستجو كرده و آن را با دسته‌ای از ادبیات شاهنامه فردوسی مقایسه و تطبیق نموده و مورد بررسی و تحلیل قرار داده كه با خصوصیات و كردارهای این هفت شخصیت در متون‌باستانی همخوانی و تناسب داشته است.

در این بررسی‌ها مشخص گردید كه اكثر شخصیت‌های اساطیری در ادبیات ایران باستان خویشكاری‌ها و سرشت ایزدینه و ماورایی داشته‌اند و پیشینه و جایگاه اصلی شمار بسیاری از آنان را در عقاید و باورهای كهن قوم هندوایرانی می‌توان یافت.

شیوه كار مؤلف، از طریق مشاهده عینی و استقرایی متن‌های باستانی به خط و زبان اصلی‌شان بوده است؛ یعنی برای بررسی و تحلیل شش شخصیت برجسته اساطیری ایران تلاش گردیده است تا از میان متون ادبیات اوستایی و فارسی میانه و شاهنامه، به عمده‌ترین آن متن‌ها مراجعه شود، آنگاه شیوه زندگانی، صفات و كردارهای آنان، یك به یك، مورد مطالعه قرار گرفته و مشابهت‌ها و تفاوت‌های بنیادین این قهرمانان همانند و مشترك، در هر سه متن، عیناً آورده و نمایانده شود.

شیوه این تحقیق كتابخانه‌ای است و تا سرحد امكان كلیه اسناد و مدارك علمی مرتبط با موضوع، اعم از كتابهای اوستایی، پهلوی، فارسی و انگلیسی و همچنین مقالات پژوهشی اساتید، مطالعه و بدانها ارجاع داده و تلاش شده است تا عین مطالب و شواهد متون باستانی ایران، حتی‌المقدور از هر دو منبع ادبیات باستانی و به دو گونه خط و زبان پیش از عهد اسلامی دقیقاً آورده شوند.

فاتحی، اقدس،نبشته من این نامه پهلوی، تهران، فارسیران، 512 صفحه، شمارگان: 1000 نسخه، قطع: وزیری، بها: 200000 ریال،  1395.  

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612