کد خبر:10384
پ
name_1

نامۀ فرهنگستان ـ شمارۀ ۵۹

پنجاه و نهمین شمارۀ فصلنامۀ نامۀ فرهنگستان منتشر شد.

میراث مکتوب – پنجاه و نهمین شمارۀ فصلنامۀ نامۀ فرهنگستان منتشر شد. این شماره از نامۀ فرهنگستان، همانند شماره‌هاى پیشین، شامل بخش‌هاى گوناگون، از جمله سرمقاله، مقاله، نقد و بررسى، تحقیقات ایران‌شناسى، گلچینى از دیرینه‌ها، فرهنگستان، تازه‌هاى نشر و اخبار است.

در بخش مقالۀ این شماره عناوین زیر دیده مى‌شود: «در حکمت نشر آثار منتشرنشدۀ اثرآفرین فقید»، سعید رضوانی؛ «یک واژۀ یونانی در وندیداد: از اسْخَرَ و اسْکَرَ تا عسکر و لشکر»، فتح‌الله مجتبائی؛ «یادداشتی بر تاریخ بیهقی، ماجرای حجّ حسنک»، اکبر نحوی؛ «مآخذ اشعار عربی جلد چهارم تاریخ وصّاف»، علیرضا حاجیان‌نژاد؛ «ضرب‌های شعر عامیانۀ فارسی»، امید طبیب‌زاده؛ «لحن و جایگاه و نقش آن در اشعار حافظ»، احمد رضی ـ سهیلا فرهنگی؛ «برداشت نادرست از خوی بدِ دقیقی»، ابوالفضل خطیبی؛ «سهروردی و حکمت فُرس»، امید بهبهانی ـ طیبه بنائیان سفید؛ «تخلص در اشعار پارسی‌گویان ایرانی و نظری به سروده‌های تخلص‌دار در اشعار علامه اقبال لاهوری»، حکیمه دسترنجی؛ «دیدار رودکی و مذکّر رازی»، علی نویدی ملاطی.

در بخش «نقد و بررسی» این شماره از نامۀ فرهنگستان مقاله‌ای در موضوع «دربارۀ زبان فارسی افغانستان» به قلم مسعود قاسمی آمده است.

در بخش «تحقیقات ایران‌شناسی» نیز مقاله‌ای با عنوان «چموش، نام خدای موآب در زبان‌ها و گویش‌های ایرانی» نوشتۀ لیلا عسگری درج شده است. همچنین در بخش «گلچینی از دیرینه‌ها» مقاله‌ای با نام «جدال قلمی بهار و کسروی» به قلم بهناز علی‌پور گسکری آمده است. در بخش «فرهنگستان» این شماره نیز «کارنامۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی» در سال ۱۳۹۴ به چشم می‌خورد.

سرمقالۀ این شماره از نامۀ فرهنگستان، با عنوان «لزوم توجه جدّی به تحقیقات ادبی در ساحات مغفول» و به قلم استاد احمد سمیعی (گیلانی) است. علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی به محتوای این شماره از مجلۀ نامۀ فرهنگستان به نشانی زیر مراجعه کنند:

http://persianacademy.ir/fa/nf59.aspx

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612