کد خبر:4782
پ
namefarhangestan-m1

نامه فرهنگستان ـ شماره ۵۰

پنجاهمین شمارۀ نامۀ فرهنگستان منتشر شد

میراث مکتوب – پنجاهمین شمارۀ نامۀ فرهنگستان منتشر شد. این شماره از نامۀ فرهنگستان، همانند شماره‌هاى پیشین، شامل بخش‌هاى گوناگون، از جمله سرمقاله، مقاله، نقد و بررسى، تحقیقات ایران‌شناسى، گلچینى از دیرینه‌ها، فرهنگستان، تازه‌هاى نشر و اخبار است.

در بخش مقالۀ این شماره عناوین زیر دیده مى‌شود: «فریدون بشد نام ازو بازماند»، محمدتقی راشد محصّل؛ «آیتی آیتی بود»، جعفر شجاع کیهانی؛ «عباس حرّی، چهره‌ای که طومار زندگی‌اش همواره باز است»، محمدرامین نادری؛ «آیا «واو» زائد است؟»، ابوالحسن نجفی؛ «نیاز به ریشه‌شناسی برخی کژتابی‌های فرهنگی تأثیرگذار بر تشکیلات اداری»، حمید تنکابنی؛ «شرحی بر «شبانۀ» شاملو»، ایرج امیرضیائی؛ «نقش ضمیر ناخودآگاه مخاطب در هرمنوتیک مدرن»، سیّده ساناز آزادبخت و محمدرضا شریف‌زاده.

در بخش «نقد و بررسی» این شماره از نامۀ فرهنگستان مقاله‌ای با عنوان «نقدی بر فرهنگ اوزان شعر فارسی» و به قلم امید طبیب‌زاده آمده است.

در بخش «تحقیقات ایران‌شناسی» دو مقاله با عناوین «دانای مینوی خرد، شخصیتی خیالی یا تاریخی؟» به قلم ابوالفضل خطیبی، و «کتاب‌شناسی و مأخذشناسی مزدکی» نوشتۀ محمدجواد شمس درج شده است. همچنین در بخش «گلچینی از دیرینه‌ها» مقاله‌ای با عنوان «سیّد ضیاءالدین طباطبایی، روزنامه‌نگار و داستان‌نویس» به قلم جعفرشجاع کیهانی آمده است. در بخش «فرهنگستان» این شماره نیز این مقالات به چشم می‌خورد: «بررسی گروه‌واژه‌های همبسته و بوم‌گویه‌ها در زبان فارسی»، به قلم منصور شکی/ ترجمۀ احمد سمیعی (گیلانی) و ثریّا پناهی، و «اضافۀ اسمی و اضافۀ وصفی» نوشتۀ علاءالدین طباطبایی.

سرمقالۀ این شماره از نامۀ فرهنگستان، با عنوان «بنیاد سعدی» و به قلم دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

برای دسترسی به محتوای این شماره از مجلۀ نامۀ فرهنگستان اینجا
کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612