کد خبر:6528
پ
saadi2

نادره گفتاری به غایت شیرین سخن

فردا روز بزرگداشت شیخ اجل سعدی است؛ شاعری که ملک الشعرای بهار او را در گفتار نادره می داند و نیکلسون «هوراس پارس» نامیده اش.

میراث مکتوب – فردا روز بزرگداشت شیخ اجل سعدی است؛ شاعری که ملک الشعرای بهار او را در گفتار نادره می داند و نیکلسون «هوراس پارس» نامیده اش.

 

مرحوم استاد سعید نفیسی نیز سعدی را بزرگ ‌ترین شاعر ایران و یکی از بزرگ‌ ترین شاعران جهان می داند و بر این باور است که تاکنون هیچ کس در زبان فارسی به روانی و لطف و سادگی و شیوایی و انسجام و فصاحت و فریبندگی الفاظ او شعر نگفته و به همین جهت غزل‌های او در زبان فارسی بی‌نظیر است و چون منتهای سادگی و روانی را در ساده‌ترین احساسات طبیعی به کار برده، به هر زبانی که ترجمه شود، از زیبایی آن کاسته نمی‌شود و به همین سبب در تمام عالم معروف شده و در سلک بزرگان فرزند آدمی درآمده است.

سر ويليام جونز، از اولين شرق‌شناسان انگليسي، كه براي نخستين بار دستور زبان فارسي را به انگليسی نوشت، دربارﮤ سعدی می ‌نويسد: تا يكي دو قرن قبل، آثار سعدی در اروپا تحريم و ممنوع می‌شد! چون شعله آزادی و تعقل با روشنايي خيره‌كننده‌ای در آنها می‌درخشيد.

مرکز پژوهشی میراث مکتوب به مناسبت فرارسیدن اول اردیبهشت ماه جلالی، روز بزرگداشت سعدی فایل پی دی اف دو کتاب شیرین تر از قند و گلستان را به تلخیص و بازنویسی دکتر کاووس حسن لی بر روی وب سایت خود قرار داده است.

فایل کتاب شیرین تر از قند را اینجا دانلود کنید.

فایل کتاب گلستان را اینجا دانلود کنید.

پی نوشت: فایل پی دی اف این دو کتاب با کسب اجازه از دکتر کاووس حسن لی بر روی وب سایت مرکز پژوهشی میراث مکتوب قرار داده شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612