کد خبر:13216
پ
Poster-111-l_0

میراث علمی و ادبی الموت و نویافته‌های باستان‌شناسی

یکصد و یازدهمین نشست مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با عنوان «میراث علمی و ادبی الموت و نویافته‌های باستان‌شناسی» برگزار می‌شود.

میراث مکتوب ـ یکصد و یازدهمین نشست مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، با عنوان «میراث علمی و ادبی الموت و نویافته‌های باستان‌شناسی»، روز دوشنبه، 14 مردادماه 1398، برگزار می‌شود.

در این نشست دکتر سیدجلال حسینی بدخشانی، عضو هیئت علمی مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی لندن و خانم دکتر حمیده چوبک، مدیر پایگاه ميراث فرهنگی الموت، سخنرانی خواهد کرد.

الموت یا آشیانۀ عقاب را از جهات گوناگون می‌توان مشهورترین قلعۀ جهان به شمار آورد. گرچه امروز جز صخره‌هایی از سنگ خارا در دل کوه البرز چیزی از آن باقی نمانده، اما خاطرۀ روزهای باشکوهش همچنان در اذهان جهانیان باقی مانده و افسانه‌های مربوط به آن، به‌خصوص در فضای مجازی روزگار ما، موضوعی دلکش برای خیال‌پردازان شده است. با این حال، میراث علمی و فلسفی و ادبی الموت، از جمله موضوعاتی است که تاکنون کمتر مورد توجه محققان و تاریخ‌نگاران قرار گرفته است.

دکتر سیدجلال حسینی بدخشانی، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات اسماعیلی لندن، طی دو دهۀ گذشته برخی از آثار ارزشمند این پایگاه علمی را که به زبان فارسی تألیف شده‌اند به‌همراه ترجمۀ انگلیسی آنها منتشر کرده و برخی دیگر را با همکاری میراث مکتوب به صورت عکسی در دسترس محققان قرار داده است. ایشان در این نشست دربارۀ آثار علمی و ادبی این قلمرو تاریخی و فرهنگی به ایراد سخن خواهد پرداخت.

از دکتر حسینی بدخشانی تا کنون چندین اثر به زبان‌های فارسی و انگلیسی، عمدتاً دربارۀ میراث علمی، ادبی و فلسفی اسماعیلیان ایران، منتشر شده یا در دست انتشار است. از جملۀ این آثار می‌توان به تصحیح و پیشگفتار «دیوان قائمیات» اثر حسن محمود کاتب (با مقدمه‌هایی از محمدرضا شفیعی کدکنی و فرهاد دفتری)، تصحیح و پیشگفتار «روضۀ تسلیم (تصورات)» تألیف خواجه نصیرالدین طوسی (با مقدمۀ هرمان لندلت)، تصحیح، ترجمه و شرح انگلیسی «سه رساله از تصنیفات خواجه نصیرالدین طوسی (آغاز و انجام، تولی و تبرا، مطلوب المؤمنین)»، و تصحیح، ترجمه و شرح انگلیسی «رسالۀ سیر و سلوک» خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد که از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب و با همکاری مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی لندن منتشر شده است.

دیگر سخنران این نشست خانم دکتر حمیده چوبک، رئیس سابق پژوهشکدۀ باستان‌شناسیِ پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، و مدیر پایگاه ميراث فرهنگی الموت است که دربارۀ «نویافته‌های باستان‌شناسی در قلعۀ الموت» سخن خواهد گفت. دکتر چوبک علاوه بر سوابق اجرایی و فعالیت‌های میدانی در کاوش‌های باستان‌شناسی در نقاط مختلف ایران، کتاب‌ها و مقالات متعددی در حوزه پژوهش‌های باستان‌شناسی از جیرفت و دورۀ اشکانی تا میراث الموت در کارنامۀ خود دارد. از جملۀ فعالیت‌های او در حوزۀ میراث تاریخی الموت می‌توان به نظارت بر تألیف مجموعۀ سه‌جلدی «قصه‌های سرزمین الموت» (اثر یوسف علیخانی و افشین نادری) و نیز «هنرها و صنایع دستی سرزمین الموت» (اثر شهربانو سلیمانی) که هر دو پروژه با همکاری پایگاه میراث فرهنگی انجام گرفته، اشاره کرد.

نشست «میراث علمی و ادبی الموت و و نویافته‌های باستان‌شناسی»، روز دوشنبه، 14 مردادماه، از ساعت 17 تا 18:30 در مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان ابوریحان و دانشگاه، شمارۀ 1182، (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 برگزار خواهد شد و حضور برای عموم علاقه مندان آزاد است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612