کد خبر:7422
پ
mozafaredin

مکاتبات داخلی و خارجی عهد مظفرالدین بن میرزا ولیعهد

در دورۀ قاجاریه کشورمان ایران از لحاظ سیاسی به چهار ایالت اذربایجان، اصفهان، خراسان و کرمان و بلوچستان و فارس و بنادر تقسیم شده بود.

میراث مکتوب – در دورۀ قاجاریه کشورمان ایران از لحاظ سیاسی به چهار ایالت اذربایجان، اصفهان، خراسان و کرمان و بلوچستان و فارس و بنادر تقسیم شده بود. هر ایالت به چند ولایت، ولایت به چند بلوکات و بلوکات چندین دهستان را در بر می گرفت. از جملۀ ایالات  نامبرده ایالت آذربایجان به مرکزیت تبریز بوده است.

 

این کتاب حاوی اسناد و مکاتبات داخلی و خارجی سال های 1309 – 1250 ق بین دارالسلطنه تبریز و دیگر ایالات و ولایات داخلی از یک طرف و از طرف دیگر مکاتبات انجام شده با دول عثمانی روسیه و انگلیس می باشد.

این اسناد به دو دسته تقسیم می شوند:

دستۀ اول مکاتباتی که کارگزاران دول خارجه مستقر در ایالت آذربایجان با کارگزاران دولت ایران داشته اند.

دستۀ دوم مکاتبات داخلی بوده که این مکاتبات شامل نامه های وارده از طرف دستگاه دارالسلطنۀ تبریز و تشکیلات ولیعهد با کارگزاران خارجی، مکاتبات صاحب منصبان دارالخلافۀ تهران و بالعکس، مکاتبات با حکام و نایب الحکومت دیگران بوده است.

غرض از این نوشته ها گزارش بخشی از عین وقایع تاریخ است که در حدود سال های 1250 تا 1309 قمری اتفاق افتاده اند.

فهرست مطالب کتاب به این شرح است:

پیشگفتار مؤلفان

متن مکاتبات

تصاویر اسناد

فهرست اسناد

فهرست اعلام

صادقی، عباسقلی، صادقی، بهروز،  مکاتبات داخلی و خارجی عهد مظفرالدین بن میرزا ولیعهد، تهران، نشر تاریخ ایران، 872 صفحه، شمارگان: 200 نسخه، قطع: رقعی، بها: 280000 ریال، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612