کد خبر:30925
پ
۸۹۸۶۷-۲

مُهرها و مهره‌ها؛ از روزگاران کهن تا دوران معاصر

کتاب تازه منتشرشده «مُهرها و مهره‌ها؛ از روزگاران کهن تا دوران معاصر»، اثر صیدمحمد درخشنده لایه‌های تازه‌ای از تاریخ را برای مخاطبان و پژوهشگران بازگو می‌کند.

میراث مکتوب- صیدمحمد درخشنده گفت: کتاب تازه منتشرشده «مُهرها و مهره‌ها؛ از روزگاران کهن تا دوران معاصر»، لایه‌های تازه‌ای از تاریخ را برای مخاطبان و پژوهشگران بازگو می‌کند.

وی ادامه داد: در این کتاب در فصل اول با نگاهی به جغرافیای تاریخی ایران و در فصل دوم به مهرها از دوران پیش از تاریخ تا ایام معاصر با تعاریفی از مهرها، مهرهای هخامنشی، بعضی از مهرهای دوران تاریخی، مهرهای مکشوفه از چقامیش، مهرها در دوره آهن پشتکوه، مهرهای دوران ساسانی، مهرواره‌ها و مهر در دوره قاجار پرداخته ام.

وی در ادامه با اشاره به کارکرد مُهر گفت: مهرها به عنوان تضمین و تأییدکننده در معاملات تجاری در ادوار تاریخی و پیش از تاریخ کاربرد زیادی داشته‌ و در اشکال گوناگون هندسی با استفاده از سنگ، گِل و آلیاژهای گوناگون ساخته شده اند.

درخشنده ادامه داد: در این کتاب، نام محلی بعضی از مهره‌ها، کاربرد مهره‌ها، ارزش مهره‌ها، نوع مهره‌ها و جنس آنها و محل‌های کشف در محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی باستانی و پیش از تاریخ، مانند تپه سیلک کاشان، تپه یحیی، تپه سراب، تپه حصار دامغان، تپه نوشیجان، تپه مارلیک، و… پرداخته شده است.

مؤلف کتاب «ایلام، عروس زاگرس» ادامه داد: در این کتاب به کاربرد مهره ها در ساخت زیور‌آلات و نام بسیاری از مهره‌ها مانند: مهره مار، مهره‌ غصه، خرمهره، مهره‌گوشت، مهره‌شبح(کابوس)،مهره باباقوری و همچنین مهرهایی از جنس سنگ‌های فیروزه، شرف‌الشمس و مهره یسر، مهره مرجان، مهره‌ گوشه گلو، مهره سنگ عقیق و یاقوت و لاجورد و…. اشاره کرده ام.

 کتاب مهرها و مهره ها(از روزگاران کهن تا دوران معاصر)، در ۱۲۴ صفحه ، ۵ فصل و در سال ۱۴۰۱ توسط صیدمحمد درخشنده تألیف و توسط انتشارات درخشنده چاپ و منتشر شده است.

مُهرها و مهره‌ها؛ از روزگاران کهن تا دوران معاصر

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612