کد خبر:7093
پ
noskhe_2

مهرها و یادداشت های سلطان محمد قطبشاه و مهر سلطان عبدالله قطبشاه در برخی نسخه های کتابخانۀ قطبشاهیان

کتابخانه های سلطنتی یکی از مهمترین مراکز تولید و نگهداری نسخه های خطی در سده های پیشین بوده اند .

میراث مکتوب – کتابخانه های سلطنتی یکی از مهمترین مراکز تولید و نگهداری نسخه های خطی در سده های پیشین بوده اند و شناسایی نسخه های آن کتابخانه ها می تواند در برخی از پژوهشها نتایج مطلوبی در بر داشته باشد؛ ضمن این که تاریخچۀ این کتابخانه ها نیز به خودی خود می تواند موضوع پژوهش باشد.

سلسلۀ قطبشاهیان از سلسله هایی است که نزدیک به 200 سال (901 – 1098ق) بر شرق دکن حکومت کرد. پادشاهان آن سلسله در این مدت، کتابخانه ای تشکیل دادند که نسخه های آن اکنون پراکنده شده است، اما نشان مهرهای برخی از پادشاهان بر نسخه های خطی آن کتابخانه درج شده بود که ما را در شناسایی موجودی آن یاری می کند. در این مقاله به شناسایی و توصیف مهرهای پادشاهان آن سلسله – مخصوصاً سلطان محمد قطبشاه و سلطان عبدالله قطبشاه – پرداخته شده است.

متن کامل این مقاله نوشتۀ علی صفری آق قلعه که در دفتر چهارم اوراق عتیق منتشر شده است اینجا بخوانید.

دفتر چهارم اوراق عتیق به اهتمام سید محمدحسین حکیم از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در 1020 صفحه به چاپ رسیده است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612