کد خبر:9348
پ
faramarzname_1

منظومه ای پهلوای از سده پنجم هجری

در میان پهلوانان سیستان (منظور رستم و نیاکان و فرزندان و فرزندزادگان او) غیر از خود تهمتن ظاهراً بیشترین و مفصل ترین داستان ها دربارۀ فرامرز، پسر و برزو نوۀ رستم است.

میراث مکتوب – فرامرزنامۀ بزرگ، از سراینده ای ناشناس در اواخر قرن پنجم هجری. به کوشش ماریولین فان زوتفن و ابوالفضل خطیبی. تهران: سخن، 1394. هشتاد و شش + 388 ص،550000 ریال.

در میان پهلوانان سیستان (منظور رستم و نیاکان و فرزندان و فرزندزادگان او) غیر از خود تهمتن ظاهراً بیشترین و مفصل ترین داستان ها دربارۀ فرامرز، پسر و برزو نوۀ رستم است. تصریح متن کهنی مانند تاریخ سیستان به این که اخبار فرامرز جداگانه دوازده مجلد است» نشان می دهد که روایات باستانی مربوط به فرامرز احتمالاً بیش از آن چیزی بوده که فعلاً به دست ما رسیده است. مجموع روایات موجود دربارۀ این پهلوان نامدار در شاهنامه، برخی منابع ادبی و تاریخی فارسی و عربی مانند (غرر اخبار ثعالبی، تاریخ بلعمی، نزهت نامۀ علایی، مجمل التواریخ و تاریخ سیستان)، شماری از منظومه های پهلوانی پس از شاهنامه (به ویژه فرامرزنامه ها) و روایات نقالی یا شفاهی – عامیانه آمده است. نقش و حضور فرامرز در شاهنامه اندک است اما در منظومه های پهلوانی نظیر بهمن نامه و طومارهای نقالی با تفصیل و جزئیات بیشتری به او پرداخته شده.

متن کامل این نوشتار به قلم سجاد آیدنلو که در شمارۀ جدید جهان کتاب (سال بيست و يكم شماره 7-8 پياپي 330 ، مهر – آبان 1395) منتشر شده است اینجا بخوانید.  

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612