کد خبر:3900
پ
۴۸

منبعی جدید در مورد تاریخ سلاجقه آناتولی

تاکنون منابع و اسناد مهم بسیارى در مورد تاریخ سیاسى، فرهنگى و اجتماعى سلاجقه آناتولى به عرصهٔ ظهور درآمده و به چاپ رسیده است که در تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته‌اند

میراث مکتوب – تاکنون منابع و اسناد مهم بسیارى در مورد تاریخ سیاسى، فرهنگى و اجتماعى سلاجقه آناتولى به عرصهٔ ظهور درآمده و به چاپ رسیده است که در تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به‌رغم تمام این تحقیقات راجع به تاریخ سلاجقه آناتولى، هنوز مسائل سیاسى و فرهنگى آن دوره به اندازهٔ کافى روشن نشده است. نسخه‌هاى خطى بسیارى در رابطه با این دوره در کتابخانه‌هاى ترکیه موجود است که هنوز نامکشوف باقى مانده است. بسیارى از این منابع و اسناد مرتبط با تاریخ اجتماعى دوره سلاجقه آناتولى، نیاز به کشف و معرفى دارند.
در این مقاله، راجع به حوادث سیاسى و حرکت هاى فکرى دوره سلاجقه روم در آناتولى و سوریه، منبع بسیار ارزشمندى به نام تشویق الارواح و القلوب معرفى خواهد شد که از نظر اهمیت تاریخى و فرهنگى آن دوره قابل توجه است. این اثر به قلم ابن سراج محمد بن على بن عبدالرحمن دمشقى رفاعى نوشته شده که در اوایل قرن هشتم والی گری بهِسنا و کختا را عهده دار بوده است. اثر از نظر تاریخ سلاجقه روم حایز اهمیت بسیارى است که تاکنون به صورت مجهول باقى مانده بود و در اینجا براى اولین بار معرفى خواهد شد. تنها نسخه اثر بدین صورت به ثبت رسیده است: کتابخانه حسین پاشا عموزاده (سلیمانیه)، به شماره ۲۷۲ که در وضعیت بسیار فرسوده اى قرار دارد.
آنچه در بالا مطالعه کردید بخشی از مقاله «منبعی جدید در مورد تاریخ سلاجقه آناتولی» تالیف میکائیل بایرام به ترجمه زهرا محمدی است که در شماره ۱۸۲ کتاب ماه تاریخ و جغرافیا به چاپ رسیده است.
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی گزینه دریافت فایل کلیک کنید.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612