کد خبر:2176
پ
monazere-mm

مناظره بغداد و اصفهان

یکی از نسخه های نفیس و منحصر به فرد، مناظره ای است به نام مناظره بغداد و اصفهان، از عبدالسلام بن ابی الماجد ملقب به کمال اصفهانی که به نثر فنی، آمیخته به آیات، احادیث، ابیات عربی و فارسی نوشته شده است.

میراث مکتوب- اصفهان برتر است یا بغداد؟
یکی از نسخه های نفیس و منحصر به فرد، مناظره ای است به نام مناظره بغداد و اصفهان، از عبدالسلام بن ابی الماجد ملقب به کمال اصفهانی که به نثر فنی، آمیخته به آیات، احادیث، ابیات عربی و فارسی نوشته شده است. یگانه نسخه ای که از این اثر به جای مانده و یا تا کنون یافت شده، نسخه ای است که در کتابخانه موزه بریتانیا نگهداری می شود و فیلمی از آن در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران موجود است و تا کنون تصحیح و چاپ نگردیده و ناشناخته باقی مانده است. این نسخه به خط نستعلیق کتابت گردیده و تاریخ کتابت دقیق آن مشخص نیست.
یلمه ها در پژوهش خود بر آن بوده است تا برای نخستین بار به تصحیح و تدوین این متن نفیس بپردازد. وی پس از تصحیح و بازخوانی این اثر به شیوه علمی، به نگارش مقدمه ای درباره کلیات تحقیق، پیشینه تاریخی مناظره در ادب فارسی در قالب نثر و سپس ویژگی های بغداد و اصفهان در شعر و ادب فارسی پرداخته و به دنبال آن به مناظره زبان حالی بغداد و اصفهان در ادب فارسی می پردازد و پس از ارائه متن مناظره، عکسی از این دست نوشته را به متن ضمیمه کرده است.
اساس این تصحیح بر پایه تنها نسخه موجود از متن مناظره بغداد و اصفهان است که اصل آن در کتابخانه موزه بریتانیا با شماره OR.7720 نگهداری می شود. فیلمی از این نسخه نیز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با شماره ۷۱۶ موجود است. این نسخه به خط نستعلیق نوشته شده و تاریخ کتابت آن مشخص نیست ولی با توجه به نوع خط و کتابت، نباید از قرن دهم هجری به بعد باشد.
گفتنی است مناظره در لغت به معنی مباحثه، مجادله و گفتگو کردن است و در اصطلاح ادبی شعری را گویند که در آن گوینده از زبان دو یا چند شخصیت که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، سخن بگوید و صفات هر یک را از زبان آنها بیان کند تا سرانجام برتری یکی از آنها ثابت شود. مناظره بغداد و اصفهان یکی از مناظره های بی نظیر و نادری است که به صورت نثر در رد و اثبات دو طرف یعنی بغداد و اصفهان که هر کدام در صدد ترجیح خود هستند، می پردازد که در نهایت نویسنده به تأویل و تفسیر خود از این مناظره می پردازد.
مناظره بغداد و اصفهان؛ عبدالسلام بن ابی الماجد کمال اصفهانی (بر اساس نسخه محفوظ در کتابخانه موزه بریتانیا)؛ مقدمه، تصحیح و تعلیقات: دکتر احمدرضا یلمه ها؛ اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان؛ ۲۸۷ صفحه؛ قطع وزیری و به بهای ۱۱۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.

معرفی کتاب از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612