کد خبر:5071
پ
فاقد تصویر شاخص

مطایبات به «سعدی» افزوده شد

سعدی نوشته دکتر ضیاء موحد یکی از بهترین و خواندنی‌ترین کتاب‌ها درباره‌ این شاعر بزرگ زبان فارسی است

میراث مکتوب – سعدی نوشته دکتر ضیاء موحد یکی از بهترین و خواندنی‌ترین کتاب‌ها درباره‌ این شاعر بزرگ زبان فارسی است.

موضوع اصلی این نوشته سهم عظیم سعدی در پروراندن زبان فارسی و مقام والای او در شعر و ادب ایران است. نویسنده پس از شرحی کوتاه در باب زندگی و زمانه سعدی به بررسی آثار سعدی در ادبیات پندآموز و شعر غنایی می‌پردازد. سپس به تفصیل ویژگی‌های سبک او را در نظم و نثر برمی‌شمارد، و در پایان فهرست برگزیده ای از آثار سعدی پژوهان به دست می دهد. در هر فصل این کتاب خواننده با نکته های تازه ای آشنا خواهد شد که با ایجاز اما به روشنی بیان شده است.

در ویراست جدید این کتاب پیوستی در باب مطایبات افزوده شده است. مطایبات که هزلیات هم نامیده می‌شود در ادبیات جهانی سابقه‌ای کهن دارد.

از روزآمد کردن چاپ دوم این دفتر در سال ۱۳۷۴ تاکنون هجده سال می‌گذرد و به اعتقاد مولف سعدی‌پژوهی رشدی چشمگیر و بی‌سابقه کرده است. از این رو برای اطلاع خوانندگان بعضی از این پژوهش‌ها را که خود مرجعی برای دسترسی به آثار دیگر هستند به کتابشناسی افزوده شده است.

فهرست آن از این قرار است:

درآمد
افصح المتکلمین
تولد و وفات
زمانه سعدى
بازگشت به شیراز
سعدی، شاعر ناصح
ادبیات پند آموز
سعدى عاشق
غزلهاى عاشقانه
غزلهاى عارفانه
غزلهاى پند آموز
تلفیق ادبیات پند آموز و شعر غنایى
تاملات در سبک آثار سعدى
واژگان سعدى
زبان محاوره
تناظر ترتیب نحو و معنى
گلستان
ـ وزن نثر گلستان
ـ گلستان و مقامات حمیدى
سعدى و ساختار زبان عربى
شعر تصویرى و شعر گفتارى
ایجاز
حذف
شاعر قطعه سرا
سعدی زبان و شخصیت
پیوست: مطایبات سعدی
براى مطالعه بیشتر
نمایه

ضیاء موحد دکترای فلسفه از یونیورسیتی کالج لندن و مدرس فلسفه تحلیلی و منطق جدید در دانشگاه‌های ایران است. آثار ادبی او، گذشته از مقاله های متعدد، شامل دو مجموعه: آبهای مرده مروارید و غرابهای سفید و ترجمه نظریه ادبیات نوشته آوستن وارن و رنه ولک است.

ویراست پنجم کتاب سعدی (با پیوستی در باب مطایبات) تالیف دکتر ضیاء موحد در شمارگان ۲۲۰۰ نسخه، ۲۳۹ صفحه و به بهای ۱۲۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات نیلوفر در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612