کد خبر:2435
پ
quran-adabi-m

مطالعه‌ی قرآن به منزله‌ی اثری ادبی

کتاب مطالعه‌ی قرآن به منزله‌ی اثری ادبی شامل مقاله‌هایی است که نگارندگان در دو دهه اخیر در باب مطالعات قرآنی از پس عینک مسائل ادبی و البته زبان‌شناختی نوشته‌اند.

میراث مکتوب- کتاب مطالعه‌ی قرآن به منزله‌ی اثری ادبی شامل مقاله‌هایی است که نگارندگان در دو دهه اخیر در باب مطالعات قرآنی از پس عینک مسائل ادبی و البته زبان‌شناختی نوشته‌اند. غالب مقاله های مزبور قرآن را به عنوان متنی ادبی بررسی کرده‌اند و نویسندگان قرآن را در مقام اعجازی زبانی پذیرفته‌اند؛ لذا با قبول عدم امکان تقلید پذیری قرآن در پی بیان ویژگی‌های ادبی و زیبایی شناسی قرآن هستند. نگارندگان در مقاله‌ی نخست به برخی از جنبه‌های ادبی قرآن نظیر واژه گزینی، تصویر و تصویر پردازی، ایهام و کنایه و جز آن می‌پردازند. در مقاله‌ی دوم، قرآن را به عنوان کتابی مبین تحلیل می‌کند و به ویژگی‌هایی همچون استعاره و تمثیل و تشبیه و سایر وجوه ادبی قرآن اشاره می‌کنند. در مقاله‌ی سوم با در نظر گرفتن سوره به عنوان کلیتی منسجم، بحث مزبور را در چهار بخش دنبال می‌کنند. در مقاله‌ی چهارم به مؤلفه شوخ طبعی در قرآن می‌پردازند و برخی پاره‌های طنز در قرآن را بیان می‌کنند؛ و در مقاله پنجم نقش دیالوگ در قرآن را بررسی می‌کند.
این کتاب در ده بخش تنظیم شده که عناوینی چون «قرآن به منزله‌ی اثری ادبی»، «ویژگی‌های و مؤلفه های زبانی قرآن کریم»، «سوره به منزله‌ی کلیت»، «طنز و شوخ طبعی در قرآن»، «گفتگو در قرآن»، «کنایه در قرآن»، «فنون و صنایع ادبی در قرآن»، «سازگان زبان شناختی قرآن»، «زنجیرمندی مفهومی و بافتی در گفتمان قرآنی» و «در باب تنوع سبک‌شناختی در ژانر قرآنی» را در برمی‌گیرد.
مطالعه‌ی قرآن به منزله‌ی اثری ادبی؛ نویسنده: مستنصر میر – حسین عبدالرئوف؛ مترجم: ابولفضل حری؛ چاپ اول ۱۳۹۱ / نشر نیلوفر / قیمت: ۹۵۰۰ تومان

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه شهر کتاب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612