کد خبر:13400
پ
DSC02484

مروری بر عناوین آثار استاد احمد مهدوی دامغانی، به مناسبت زادروز ایشان

13 شهریورماه زادروز استادی گران‌مایه و نیکوخصال، دکتر احمد مهدوی دامغانی است.

میراث مکتوب- 13 شهریورماه زادروز استادی گران‌مایه و نیکوخصال، دکتر احمد مهدوی دامغانی است. نام استاد دکتر احمد مهدوی دامغانی برای تمامی ادب‌دوستان ایران‌زمین و هر آن کس که اندک تعلق خاطری به زبان فارسی و عربی دارد، یادآور بیش از نیم قرن سعی و همت او در پاسداری و صیانت از دستاوردهای سترگ تمدن ایرانی و اسلامی است.

احمد مهدوی دامغانی، در سال 1305 در مشهد متولد شد. وی که فرزند آیت‌الله محمدکاظم مهدوی دامغانی بود از پنج سالگی به یادگیری قرآن پرداخت و پس از اتمام تحصیلات دبیرستان در مشهد، به تهران مهاجرت کرد. تحصیلات دانشگاهی خود را از سال 1324 در دانشکدۀ معقول و منقول دانشگاه تهران آغاز کرد اما سپس به تحصیل در رشتۀ ادبیات فارسی در این دانشگاه روی آورد. او در حالی که مشغول به تحصیل در دورۀ دکترای ادبیات فارسی بود در سال 1339 از آیت‌الله شیخ محمدباقر آیت‌الله‌زاده مازندرانی اجازه روایت حدث دریافت کرد. وی پس از دفاع از رسالۀ دکتری خود با عنوان «تصحیح کشف الحقایق عزیز نسفی» در سال 1342، به مدت 22 سال به تدریس در دانشگاه تهران مشغول بود. استاد مهدوی دامغانی پس از آن دو سال در دانشگاه تربیت مدرس به تدریس پرداخت و از آن پس به آمریکا مهاجرت کرد. وی هم اکنون استاد دانشگاه هاروارد آمریکاست.

استاد مهدوی دامغانی با تلاش‌های خالصانه و خاضعانۀ بی‌وقفه و بی‌چشمداشت هم در گسترۀ خاک این سرزمین و هم در آن سوی مرزهای کشورمان به تدریس، ترویج و توسعۀ مرزهای دریای ادب فارسی، زبان و ادبیات عربی و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی همت گماشته است.

استاد مهدوی دامغانی مقاله‌های متعددی در مجله‌های گزارش میراث، یغما، کلک، گلچرخ، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، ره‌آورد و گلستان به چاپ رسانده است.

برخی از مقالات این استاد گرانقدر در مجلات میراث مکتوب به چاپ رسیده است. یک احتمال: الأبنیه یا الأنبئه (گزارش میراث، شمارۀ 28-27)، وفات ایرج افشار (گزارش میراث، شمارۀ 44)، دربارۀ ترجمۀ فارسی تذکرة السامع و المتکلم (گزارش میراث، شمارۀ 49)، مقدمه‌ای در باب اخبار النحویین قاضی سیرافی (گزارش میراث، شمارۀ 53-52)، دیوان خازن، گوهری نویافته (گزارش میراث، شمارۀ 55-54)، قصیده ای منسوب به امام سجاد(ع) در یک نشریۀ سعودی (گزارش میراث، شمارۀ 71-70)، ما طبیبانیم شاگردان حق (ضمیمۀ شمارۀ یک گزارش میراث؛ یادنامۀ استاد ایرج افشار) و یک دسته گل دماغ‌پرور (آینۀ میراث، شمارۀ 39)، برخی از این مقالات است.

 

 

یکی از آثار تألیفی ایشان «شاهدخت والاتبار شهربانو والده معظمه حضرت امام علی بن الحسین السجاد علیهما السلام» در قالب ضمیمۀ شمارۀ 16 مجلۀ آینۀ میراث به چاپ رسیده است.

«صوابنامۀ اغلاط چاپی مجلدات ده گانۀ تفسیر شریف کشف الأسرار و عدّة الابرار» اثر دیگری از ایشان است که به کوشش دکتر سعید واعظ در قالب ضمیمۀ شمارۀ 13 مجلۀ آینۀ میراث منتشر شده است.

تصحیح «دیوان خازن»، اثر ابومحمد عبدالله بن احمد خازن، از دیگر آثار استاد مهدوی دامغانی است که توسط انتشارات میراث مکتوب به انتشار رسیده است.

استاد احمد مهدوی دامغانی همچنین بر سه کتاب انتشاریافته در مؤسسۀ میراث مکتوب مقدمه و یا پیشگفتار نگاشته‌اند. این آثار عبارتند از «کتاب الوحشیات»، اثر حبیب بن اوس ابوتمام، به تصحیح محمدرضا ابویی مهریزی و وحید ذوالفقاری، نسخه‌برگردان «مجموعه رسائل؛ عجائب احکام امیرالمؤمنین …» و «الخطبة القاصعه» منسوب به امیرالمؤمنین(ع)، با تحقیق و تصحیح اکبر راشدی‌نیا.   

از مشهورترین مقاله‌های ایشان که در دیگر نشریات به چاپ رسیده می‌توان به «مآخذ ابیات عربی کلیله و دمنه» و «مآخذ ابیات عربی مرزبان‌نامه» اشاره کرد. از کتاب‌های چاپ‌شدۀ ایشان نیز، علاوه بر «کشف الحقایق» نسفی، می‌توان تصحیح «نسمةالسحر بذکر من تشیع و شعر» را برشمرد.

در سال 1393 مراسم بزرگداشت مقام علمی، ادبی و اخلاقی استاد احمد دامغانی با حضور و سخنرانی ادیبان و اندیشورانی همچون محمدرضا شفیعی کدکنی، بهاءالدین خرمشاهی، فتح‌الله مجتبایی، مهدی محقق، جلال خالقی مطلق، نصرالله پورجوادی، سیدمحمد موسوی بجنوردی، محمدجواد حجتی کرمانی، غلامعلی حدادعادل و سیدعلی موسوی گرمارودی برگزار شد. در این مراسم از جشن‌نامۀ سایۀ سرو، حاوی مجموعه مقالات تقدیمی به استاد مهدوی دامغانی، که به اهتمام میثم کرمی و توسط انتشارات حکمت به چاپ رسیده بود، رونمایی شد.

برای مشاهدۀ فهرست کتاب‌ها و مقالات استاد مهدوی دامغانی و نیز سالشمار زندگی ایشان که در جشن‌نامۀ سایۀ سرو به چاپ رسیده اینجا کلیک کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612