کد خبر:14888
پ
D8A8D987D8A7D8B1D8B3D8AAD8A7D986_0

مروری بر شمارۀ 33 فصل‌نامۀ «پیام بهارستان»

سی و سومین شماره از فصل‌نامۀ متن‌پژوهی «پیام بهارستان» به صاحب‌امتیازی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

میراث مکتوب- سی و سومین شماره از فصل‌نامۀ متن‌پژوهی «پیام بهارستان» به صاحب‌امتیازی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

فصل‌نامۀ «بهارستان» در پنج بخش مقالات و مطالبی علمی با موضوعات ادبیات، تاریخ، رساله‌ها، کتابشناسی و پراکنده‌ها را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

در بخش ادبیات، شش مقاله منتشر شده است. فریبا عظیم‌زادۀ جوادی، مقاله‌ای با عنوان «مکاتبۀ منظوم خواجه نصیر‌الدین با شمس‌الدین ابرقوهی» را نوشته است. «عمادی غزنوی یا عمادی شهریاری» نوشتۀ غلام مصطفی‌خان با ترجمۀ لیلا عبدی خجسته، نیز در این شماره در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. مجتبی عمرانی‌پور، کار نوشتن مقالۀ «کتاب مناجات (اثری از صدرالدین ابراهیم امینی هروی) را بر عهده داشته است. «بازیافته‌های مشیخۀ جُنید بَلیانی (متنی مفقود از سدۀ نهم)» عنوان مقاله‌ای از احمد خامه‌یار است. در ادامۀ مطالعۀ این بخش دو مقالۀ دیگر با عناوین «بحثی در ضبط یک عبارت از تذکرة‌ الأولیا» نوشتۀ همایون شکری و «نسخه‌ای نویافته از مصباح الجنان و مفتاح الجنان» به قلم سید‌مهدی عسکری مقالات بخش نخست فصل‌نامۀ «بهارستان» را تشکیل می‌دهد.

«تاریخ» بخش دیگر این فصل‌نامه است که در آن مقالاتی با محوریت تاریخ و بررسی متون منتشر شده است. در این بخش دو مقاله با موضوع تجارت کتاب و نکاتی در باب کهن خط‌شناسی عربی منتشر شده است.

خوانندگان در ادامۀ مطالعۀ این فصل‌نامه و در بخش «رساله‌ها» چهار مقاله با موضوعات چوب چینی، ساقی‌نامه؛ قضا و قدر، کتابچۀ رخت‌دار خانۀ سلطنتی و شرح خواستگاری‌ها و ازدواج‌های عماد‌السلطنه را از نظر می‌گذرانند.

سید سعید میرمحمدصادق و سید محمدمهدی جعفری طبری کار معرفی و بررسی دو کتاب به ترتیب «از بیاض تا سواد (کتابشناسی متون و رسائل منتشره در سال ۱۳۹۷) و «المنتخب ممّا خزائن الکتب بحلب (فهرست کتابخانۀ حلی در قرن هفتم قمری)» را برای بخش «کتابشناسی» بر عهده داشته‌اند.

بخش پایانی فصل‌نامۀ «بهارستان» پراکنده‌ها نام دارد. در این بخش مقالاتی از ابوذر موسایویچ، با موضوع «شرق‌شناس برجسته: غضنفر علی‌یف»، «نامه‌هایی از عباس اقبال آشتیانی به جعفر سلطان القرّایی» نوشتهٔ محمدامین سلطان القرّایی از جمله این مقالات است. سید محمدرضا فاضل هاشمی و علی صادق‌زادۀ وایقان در مقاله‌ای از محمدحسین نوری‌نیا نسخه‌شناس و خادم آستان قدس رضوی یاد کرده‌اند و در پایان نیز بهروز ایمانی دُرری از دریای متون را بررسی و در اختیار خوانندگان قرار داده است.

سی و سومین فصل‌نامۀ متن‌پژوهی «پیام بهارستان» به سردبیری کاظم آل‌رضا امیری و با صاحب‌امتیازی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به قیمت ۲۷ هزار تومان منتشر شده است.

مریم مرادخانی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612