کد خبر:15005
پ
poster-bayani-kamhajm-346×500-1

مراسم مجازی بزرگداشت مرحوم دکتر مهدی بیانی

مراسم مجازی بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی مرحوم دکتر مهدی بیانی، نسخه شناس و اولین رئیس کتابخانه ملی ایران، چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مراسم مجازی بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی مرحوم دکتر مهدی بیانی، استاد دانشگاه تهران، نسخه شناس و اولین رئیس کتابخانه ملی ایران را چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ برگزار می‌کند.

در این مراسم که از ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ برگزار خواهد شد، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد حسن سمسار، عضو هیأت علمی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و حمیدرضا قلیچ خانی خوشنویس و عضو کمیته تعیین نفایس کتابخانه ملی ایران سخنرانی خواهند کرد.

مرحوم دکتر مهدی بیانی در ۱۲۸۵ شمسی در همدان متولد شد. وی پس از گذراندن دوره تعلیمات دانشکده افسری و خدمت وظیفه در ۱۳۱۲ خورشیدی  همزمان با کار در کتابخانه دانشسرای عالی، تدریس زبان و ادبیات فارسی را آغاز کرد و در ۱۳۱۳ خورشیدی به مدیریت کتابخانه عمومی معارف منصوب شد. او در این مقام به گردآوری کتاب‌ها از کتابخانه سلطنتی و کتابخانه معارف برای بنیانگذاری کتابخانه ملی ایران پرداخت و پس از تأسیس این کتابخانه در ۱۳۱۶ خورشیدی، ریاست این مجموعه را بر عهده گرفت. او از اساتید ادبیات‌فارسی و یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های فرهنگی و هنری در سده اخیر به شمار می‌رود که افزون بر تدریس ادبیات فارسی، برگزاری کلاس کتابداری، نمایشگاه نسخه‌های خطی و کلاس خوشنویسی را درایران پایه‌گذاری کرد.

این نشست از پایگاه اسکای روم انجمن به آدرس:

https://www.skyroom.online/ch/farhang/anjomanmafakher

پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با فشردن گزینه «میهمان» بیننده این مراسم باشند.

همچنین این مراسم از طریق صفحه اینستاگرام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به نشانی زیر نیز پخش خواهد شد:

https://www.instagram.com/anjomanasarmafakher2

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612