کد خبر:4289
پ
makhtotat1

مخطوطات کربلا / ۴ مخطوطات مکتبه الروضه الحسینیه المقدسه (ع)

کتاب مخطوطات کربلا/۴ مخطوطات مکتبه الروضه الحسینیه المقدسه(ع) نوشته سلمان هادی آل طمعه از سوی کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام منتشر شد.

میراث مکتوب – مخطوطات کربلا /۴ مخطوطات مکتبه الروضه الحسینیه المقدسه (ع) نوشته سلمان هادی آل طمعه از سوی کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام منتشر شد.

این اثر فهرست نسخه‌های خطی حرم مطهر حسینی علیه الصلاه و السلام است که شامل ۱۱۵۱ نسخه می‌شود.

در مقدمه ناشر درباره آن چنین آمده است: شهر کربلا جدای از تقدس مذهبی آن به خاطر وجود عتبه حسینی (ع) و تربت آن نازنین امام شیعه، به دلیل آن که قرنها محل حضور عالمان شیعه و یکی از پایگاه‌های فقه مذهب امامی بوده، شهری است علمی و فرهنگی؛ شهری که یکی از مزایای آن وجود خاندان‌های بزرگ علمی شیعه در آن است. عالمانی که در تمام عمر به تحصیل و تدریس و تألیف اشتغال داشتند و آثار با ارزشی از خود برجای گذاشتند.

وجود این خاندانها، و نیز هزاران نسخه خطی در کتابخانه‌های خصوصی و عمومی آن، بویژه کتابخانه عتبه حسینی (ع)، یکی از نتایج و آثار فضای فرهنگی و علمی این شهر مقدس در طول تاریخ شیعه است.

استاد و دوست عزیز ما جناب آقای سلمان آل طعمه، که عمری را برای تاریخ کربلا صرف کرده و متون فراوانی در باره تاریخ این شهر تصحیح و تألیف نموده، طی سالیان دراز تلاش کرده است تا فهرستی از نسخ خطی این شهر را تألیف کند. پیش از این، مجلدی از این فهرست را که حاوی فهرست نسخ خطی کتابخانه‌های خاندانی این شهر بود منتشر کردیم. اکنون مجلدی دیگر را که حاوی نسخه‌های خطی عتبه حسینی علیه الصلاه و السلام است، تقدیم دوستداران می‌کنیم.

خدای را شکر که پس از رفتن صدام، بار دیگر ارتباط‌های فرهنگی میان ایران و عراق آغاز شد، ارتباطی که سبب رفت و آمد میان عالمان دو کشور و انواع همکاری‌های علمی و فرهنگی است.

انتشار این اثر افتخاری برای کتابخانه تخصصی تاریخ است که اساس وجودش مرهون عنایت مرجعیت بزرگ شیعه حضرت آیت الله العظمی سیستانی دامت برکاته و فعالیت و حمایت نماینده تام الاختیار ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی زید عزه العالی است.

برای آشنایی بیشتر با کتاب مخطوطات کربلا بر روی این لینک کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612