کد خبر:36478
پ
45637-2

مجموعه مقالات «پرتو مشکوة»

«پرتو مشکوة، مجموعه مقالات در گرامی‌داشت آیت‌الله سیدمحمد مشکوة بیرجندی» توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد.

میراث مکتوب- تازه‌­ترین اثر این سازمان با عنوان «پرتو مشکوة» که حاوی مجموعه مقالاتی در گرامی‌داشت مقام آیت‌الله سیدمحمد مشکوة بیرجندی است، به کوشش غلامرضا امیرخانی و سیدصادق سجادی و با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد.

سیدمحمد مشکوة بیرجندی از چهره‌­های برجسته حوزه نسخ خطی بود که علاوه بر وجهه استادی و علمی، دستی به غایت آماده برای کمک‌های مادی ومعنوی به اشخاص داشت و محبوب‌القلوب و مورد اقبال شاگردان و اطرافیان بود. جلسات طولانی علمی و نسخه‌شناسی این شخصیت برجسته علمی، محل بحث و درس دانشمندان، شاگردان و متعلقان و اصحاب حاجت بود.

شاگردان مشکوة که در سایه استادی‌اش در دانشکده حقوق و مدرسه سپهسالار و دانشکده معقول و منقول تحصیل کرده­ بودند، امروز به مقامات بلند علمی و اداری و کشوری و حتی لشکری رسیده­‌اند.

این روحانی دانشمند و دانش‌پرور در زمان حیاتش با اهداء کتابخانه بزرگ و نفیس‌اش به دانشگاه، در دیده اهل علم و دوستان بزرگ گردید و سخنش نزد آنها نفوذی یافت؛ که از این موهبت‌ الهی برای کمک به دیگران استفاده می‌کرد. این غنائت اما، او و خانواده پرجمعیتش را به قناعت دنیوی و معنوی رسانده بود.

لازم به ذکر است کتاب «پرتو مشکوۀ» در 816 صفحه، شامل پنج فصل است که به شرح حال و اسنادی قدیمی در خصوص آیت‌الله مشکوة بیرجندی، برخی نگاشته‌­های وی، بررسی آثار این دانشمند توسط اساتید و پژوهشگران، و مقالاتی پیرامون این شخصیت علمی می‌‍­پردازد.

پرتو مشکوة

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612