کد خبر:3132
پ
logo

مجموعه‌ای دیگر از نسخه‌های استانبول (۴)

آنچه در ادامه می‌خوانید یادداشتی است از حسن انصاری دربارۀ تفسیر ارزشمندی از عبدالرزاق کاشانی که با عنوان «مجموعه‌ای دیگر از نسخه‌های استانبول (۴)» در سایت حلقه کاتبان درج شده است

آنچه در ادامه می‌خوانید یادداشتی است از حسن انصاری دربارۀ تفسیر ارزشمندی از عبدالرزاق کاشانی که با عنوان «مجموعه‌ای دیگر از نسخه‌های استانبول (۴)» در سایت حلقه کاتبان درج شده است.

تفسیر بزرگ و فصل بندی شده ارزشمندی است از عبد الرزاق کاشانی.
– نسخه دیگر از همین تفسیر کاشانی در فاتح ش ۱۴۶: «وکان فراغ المؤلف من تحریره لیله العشرین من شهر الله الأصمّ رجب سنه سبع وعشرین وسبعمائه بمدینه تبریز فی أبواب البرّ الرشیدیه فی الخانقاه».
نیز در فاتح ش ۱۴۲: برگ اول نسخه تفسیر در اینجا محفوظ است و از آن شیوه نویسنده روشن می شود.
نیز نسخه دیگر در فاتح ش ۲۵۹
نسخه دیگری در فاتح ش ۱۴۳ به این عنوان معرفی شده اما این نسخه با نسخه های دیگر تفسیر تفاوت دارد و متن دیگری است.
– نسخه مراد ملا ش ۱۵۹ : جزء اول از مجلدات مختلف کتاب کشف الأسرار وهتک الأستار تألیف “الشیخ الرئیس جمال الدین بن هلال الصفدی”. تفسیر قرآن است؛ آغاز تألیف جزء اول از «مستهل شوال سنه ثمان وستین وستمائه وآخرها مستهل المحرم من سنه تسع». جزء دوم: ش ۱۶۰: فراغ در سلخ ربیع الأول ۶۶۹٫ نیز همان کتابخانه، ش ۱۶۱: وکان الفراغ من تعلیقه بعد النظر والتفکّر حسب الإمکان مع ضیق الزمان فی نصف جمادی الأخر سنه تسع وستّین وستمائه أحسن الله ختمها
نیز: ش ۱۶۲: «کان الفراغ فی نصف شعبان سنه تسع وستین وستمائه بالأرض المقدّسه …» بعد از این تاریخ باز در نسخه مکرر اصلاحات کرده و تاریخها را نوشته. نسخه ها پر از حواشی است و مملو از اصلاحات و حذف و اضافات است. نسخه به خطّ مؤلف است.
– نهج البلاغه، رئیس الکتّاب ش ۹۴۳: من نسخه کتبها علی بن محمد بن السکون واتفق الفراغ منه فی شوال سنه أربع وثمانین وستمائه . بسیار زیبا و خوش خط.
– نسخه دیگر نهج البلاغه در رئیس الکتاب ش ۹۴۲: کتبه العبد الفقیر المذنب علی بن محمد بن أبی سعید بن منصور ؟ فی شهر ربیع الأول والآخر من سنه سبع وستین وخمس مائه ….
– نهج البلاغه در کتابخانه لاله لی: ش ۱۹۵۶ کتابت در رمضان ۷۲۷ ق به وسیله محمد بن حسن بن حسین النسوی
– جامع الدقائق فی کشف الحقائق از کاتبی قزوینی در جار الله ش ۱۳۵۱
کتابت در شهر حماه در ربیع الأول سنه ۶۹۰ ق
نسخه دیگر از آن در فاتح ش ۳۲۴۴: کتابت محرم ؟ عشر سبعمائه (شاید احد؟؟): جامع الدقائق فی کشف الحقائق للکاتبی رحمه الله
– باز نسخه جامع الدقائق در حاجی بشیر آغا ش ۴۱۸: نسخه متأخر است تقریباً
نیز نسخه کهنه آن و زیبا در قرا چلبی زاده ش ۲۴۸٫
– نسخه شرح الملخص دبیران کاتبی، کتابت ۶۹۸ ق. قلیچ علی پاشا ش ۶۷۰
– باز المنصص همو در شرح ملخص فخر رازی، جلد دوم کتابت ۷۳۷ ق در قاهره، لاله لی ش ۲۳۶۱
– لاله لی ش ۳۷۳۹ مجموعه ای از رسائل عمدتاً ادبی و عرفانی از احمد بن محمد بن المظفّر بن المختار الرازی مانند کتاب الحروف و نیز ذخیره الملوک فی علم السلوک و نیز مقامات ادبی او و نیز کتابش با عنوان سرّ الأسرار دافع شرّ الأشرار (رساله آخری ناقص الآخر). نسخه آخر ندارد. نسخه کهنه سال ۷۳۷ و ۷۳۸٫
– نسخه خوب و ممتاز در کلام ماتریدی. شامل: کفایه صابونی، کما ذکر بر روی برگ اول به خط متأخرتر. نیز برهان الحقائق در کلامیات حنفی و تمهید نسفی و نیز لباب الکلام سمرقندی. کتابتها در ۷۰۲ ق است و ۷۰۳ و این چنین در بیشتر موارد؛ در کتابخانه قرا چلبی زاده ش ۳۴۷٫ بیشتر آثار مجموعه به چاپ رسیده است.
– جار الله ش ۲۱۰۶ مجموعه ای در جدل فقهی و اصولی، کتابت آخرین کتاب مجموعه: فرغ من تحریره یوم السبت الآخر من ذی الحجه فی طریق الهمدان عند قریه المعروف بکرمان شاهان علی یدی العبد الضعیف المحتاج إلی ربّه اللطیف أبو بکر بن عبد الله البخاری …. نسخه در کرمانشاه کتابت شده.
– آیاصوفیا ش ۲۹۷: تفسیر النصف الثانی من القرآن العظیم العزیز للشیخ الإمام العالم العلام العامل أبی خلف عبد العزیز الصیدلانی الرازی المرزبانی رضی الله عنه ورحمته بمنّه وکرمه آمین
۲۹۹ب: نجز المختصر الموضح فی معانی القرآن وکشف مشکلات الفرقان بعون الله …
– شهید علی پاشا ش ۲۰۹۲: مجموعه ای از رسائل طبی و حکمی از ابن سینا و طوسی و ابو الفرج ابن الطیب، کتابت در ۷۵۷ ق “بالمشهد الغروی علی مشرفه السلام»
– تنزیل الأفکار تألیف اثیر الدین ابهری، در نور عثمانیه، ش ۲۶۶۲٫ کتابت ۶۵۷ ق محمد بن محمد المرغینانی
– همان کتاب: نسخه لا له لی ش ۲۵۶۲ ، کتابت ۶۸۶ ق
– تهذیب النکت ابهری در جدل و نظر، عاطف افندی، ش ۱۶۰۴: کتابت ۶۸۴
– رسائلی کهن سال در جدل و خلاف و نظر از جمله تهذیب النکت ابهری، این یکی کتابت ۶۸۸ ق. شهید علی پاشا ش ۲۳۰۴
– مجموعه ای از رسائل منطقی و جدلی و از جمله الرساله الزاهره ابهری در آیاصوفیا ش
۲۵۶۶
– آیاصوفیا ش ۲۱۹۰: کتابی در علم کلام از هبه الله بن أحمد بن معلّی الحنفی (همان الترکستانی درگذشته به سال ۷۳۳ ق باید باشد) . فراغ در ۲ ربیع الأول ۷۲۰٫ بر روی برگ آغازین، کتاب را التبصره فی أصول الدین خوانده.
– مجموعه ای از رسائل در نجومیات به فارسی از جمله از قطب الدین شیرازی، کتابت در دار السلطنه تبریز در ۷۹۳ ق. در طرخان والده، ش ۲۲۱٫
– التحفه الشاهیه تألیف قطب الدین شیرازی در طرخان والده ش ۲۲۰٫
در برگ ۱۴۹ ب: فرغ من تسویده مصنّفه رفع الله رمسه بمدینه سیواس فی أواخر جمادی الأولی سنه أربع وثمانین وستمائه هجریه
وهی نسختُه فی سنه ۷۲۳
– نهایه الادراک همو در جار الله ش ۱۳۴۷٫ نسخه خط ولی الدین جار الله است بر اساس نسخه ای که در آخرش چنین بوده: ووقع الفراغ من العراض والمقابله من الکتاب الذی قوبل مع نسخه المصنّف أدام الله ظلّه بقرائته فی أوائل ربیع الآخر سنه خمس وثمانین ستمائه. فرغ المصنّف متّع الله المسلمین بطول بقائه من تصنیفه وتألیفه فی لیله النصف من شعبان سنه ثمانین وستمائه وتوفی المصنّف سنه عشره وسبعمائه.
– شرح حکمه الاشراق قطب الدین شیرازی در محمود پاشا ش ۳۰۶٫ برگ ۱۶۶ب: فرغ المصنّف الشارح قدس الله روحه ونور ضریحه من تألیفه فی شهر الله الأصمّ الأصبّ رجب عمّت برکته من شهور سنه أربع وتسعین وستمائه هجریه ووقع الفراغ من تعلیق هذه النسخه بفضل الله وعزّه یوم الجمعه الثالث من ربیع الأول لسنه خمس عشره وسبعمائه والحمد لله علی إتمامه.
– نیز همان کتاب در نورعثمانیه ش ۲۶۹۶: کتابت : ۴ جمادی الأول ۷۳۵ ق.

منبع: حلقه کاتبان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612