کد خبر:5990
پ
feizoldomoe20_m

متن کتاب فیض الدموع را دانلود کنید

دربارۀ تاريخ نهضت امام حسين (ع) و به ويژه عاشورا و نيز در موضوع عزادارى بر امام حسين (ع) و نقل مَقتل ايشان، كتاب هاى بسيارى در طول تاريخ، نگاشته شده است.

میراث مکتوب – دربارۀ تاريخ نهضت امام حسين (ع) و به ويژه عاشورا و نيز در موضوع عزادارى بر امام حسين (ع) و نقل مَقتل ايشان، كتاب هاى بسيارى در طول تاريخ، نگاشته شده است كه اين، خود، نشان از اهتمام عالمان و محقّقان مسلمان ، بدين مسئله دارد.

 

 

يكي از مقاتلي كه به زبان فارسي شيوا در دوران قاجاريه نگاشته شده، كتاب ارزندۀ فيض الدموع است كه محمد ابراهيم نواب تهراني ملقب به بدايع نگار متوقي به سال 1299 هجري قمري تأليف كرده و نخستين بار با خط زيباي مرحوم كلهر خوشنويسي و چاپ شده است.

از انگيزه‏ هاي مؤلف در تدوين كتاب، عدم دسترسي عموم مردم دوران خودش به كتاب موثق و صحيح به فارسي شيوا و بليغ است. ازاين‏رو وي تلاش كرد، مقتلي بنگارد كه هم خالي از نقايص باشد و هم دربرگيرندۀ نثري فصيح و صناعات سخن و علم معاني باشد تا طبع لطيف و خاطر بليغ بدين گونه سخن، رغبت زيادت افتد و بر مطالعات آن، نشاط خاطر بيشتر شود.

فيض الدموع نيز چونان ساير مقاتل دربرگيرنده مقتل مسلم و ديگر شهداي كربلا و نيز غارت خيام امام و اسارت خاندان او در كوفه و شام و خطبه‏هاي حضرت زينب و امام سجاد در مجلس يزيد است.

این کتاب یک متن ادبی به زبان فارسی فاخر است. اثری است حماسی و مستند به اسناد معتبر تاریخی. بر اساس تحقیقاتی که شده تاکنون کتابی فارسی با ویژگی های یاد شده، چنین شیوا و مستند به منابع دست اول تألیف نشده است. بیشترین منابع وی اللهوف یا الملهوف اثر سیدبن طاووس است که بارها چاپ شده است و برخی از فهرست نویسان نیز فیض الدموع را به اشتباه ترجمۀ اللهوف دانسته اند.

فيض الدموع (شرح زندگانی و شهادت امام حسین (علیه السلام) با نثر فارسی فصیح و بلیغ)؛ تألیف محمدابراهیم نوّاب تهرانی ملقب به بدایع نگار (1241-1299 هـ.ق)، از نویسندگان بزرگ و ادیبان برجسته و سیاستگران آگاه زمان محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار؛ به تصحیح و تحقیق اکبر ایرانی قمی است که در سال 1374 توسط مؤسسه انتشارات هجرت و موسسه پژوهشي میراث مکتوب به چاپ رسیده است.

مرکز پژوهشی همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در نظر دارد فایل pdf این کتاب را به مخاطبان وب سایت این مرکز عرضه کند.

برای دانلود متن کتاب فیض الدموع  کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612