کد خبر:40800
پ
1354067

متن کامل «رساله‌های اخوان الصفا»

متن کامل «رساله‌های اخوان الصفا»، با ترجمه محمدعلی عسگری با مقدمه طه حسین و تقریظ سید حسین نصر، توسط نشر مولی منتشر شد.

میراث مکتوب- «رسائل اخوان الصفا» از آثار مهم فلسفی و علمی در قرن چهارم هجری است، یکی از اعصار طلایی تفکر تمدن اسلامی، و عهد بزرگانی چون بیرونی و ابن‌سینا.

هویت مؤلفان این اثر به شکل کامل روشن نیست، و مورد بحث دانشمندان قرون بعدی قرار گرفته است. اسماعیلیه آن را از آن خود می‌دانند و آن را تعلیم می‌دادند، لیکن دانشمندان شیعه اثنی‌عشری این مجموعه را یک اثر عمومی شیعه محسوب می‌داشتند و می‌دارند.

از خصایص رسائل، بیان و تفسیر یک متن فکری است که می‌توان آن را “فلسفه فیثاغورثی ابراهیمی” نام نهاد.

در ساختار رسائل، اثر ریاضیات نمادی و تمثیلی هویداست، و این مجموعه بهترین مدخل برای درک تفکر فیثاغورثی درباره ریاضیات در متون فلسفی اسلامی است، و از این راه ارتباطی نیز با علوم غریبه و خفیه دارد که در تمدن اسلامی رواج داشت.

«رسائل اخوان الصفا» هم از لحاظ تاریخ فلسفه و هم تاریخ علوم اسلامی دارای اهمیت فراوان است.

پیشتر گزیده‌هایی از متن رسائل اخوان‌الصفا به فارسی منتشر شده است، و انتشارات مولی برای نخستین بار ترجمه کامل رسائل را در چهار جلد منتشر می‌کند. جلد اول: ریاضیات جلد دوم: طبیعیات جلد سوم: جسمانیات طبیعیات، نفسانیات عقلانی، علوم ناموسی و شرعی جلد چهارم: علوم ناموسی الهی شرعی، ترتیب موضوعی جلدهای این دوره است.

«رساله‌های اخوان الصفا»، در چهار جلد، ۲۰۲۸ صفحه، به قیمت ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و توسط نشر مولی، به بازار عرضه شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612