کد خبر:37898
پ
1322538

شرح قطب‌الدین شیرازی بر حکمت‌الاشراق سهروردی

«شرح قطب‌الدین شیرازی بر حکمت‌الاشراق سهروردی» با ترجمه مسعود انصاری توسط نشر مولی به چاپ رسید.

میراث مکتوب- «شرح قطب‌الدین شیرازی بر حکمت‌الاشراق سهروردی» با ترجمه مسعود انصاری به چاپ رسید.

قطب‌الدین محمود شیرازی (۶۳۳-۷۱۰ قمری) دانشمند ذوالفنون و از مشهورترین شخصیت‌های علمی قرن هفتم و هشتم قمری در ایران و جهان اسلام است. حکماً و فلاسفه او را بسیار بزرگ داشته‌اند؛ و از جمله ملاصدرا او را با لفظ «علامه» یاد می‌کند.

شرح او بر حکمت الاشراق گرچه نخستین شرح نیست، اما مشهورترین و روشمندترین آن‌هاست. او در فرازی از مقدمۀ شرح، هدف و روشش را چنین توصیف می‌کند: این بنده نپسندیدم که این شگفتی‌ها و زیبایی‌هایی که در حکم مغزای دانش و حکمت و چکیدۀ سیروسلوک است، زیر پرده‌ای از ابهام و نهفته از افهام بماند، در نتیجه صلاح دیدم به گونه‌ای آن را شرح کنم که دشواریِ لفظ از بین برود و نقاب از چهرۀ معانی برافتد؛ و در آن به حل الفاظ و توضیح معانی بسنده کرده‌ام و با گشودن ترکیبات و تنقیح مبانی کوشیده‌ام مباحثش را به روشنی بیان کنم. همچنین تلاش کرده‌ام قواعدش را گزارش دهم و اصولش را بیان و مقاصدش را شرح کنم؛ و فایده‌های فراوانش را معلوم دارم؛ و خلاصه و معجزش را بسط دهم و گره از پیچیدگی‌هایش بگشایم و مرسلات و معانی گریزپایش را در بند کشم و مجملش را تفصیل دهم؛ و در این کار بیشتر از دیگر تالیفات او و شروح تالیفات او بهره می‌گیرم.

«شرح قطب‌الدین شیرازی بر حکمت‌الاشراق سهروردی» به همت نشر مولی و به قیمت یک میلیون و پنجاه هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612