کد خبر:20925
پ
110.koliatebeshaghatemehshirazi-2

كليات بُسحق اطعمۀ شيرازی (فارسی) به چاپ سوم رسید

سومین چاپ كليات بُسحق اطعمۀ شيرازی (فارسی) منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، سومین چاپ كليات بُسحق اطعمۀ شيرازی (فارسی) منتشر شد.

 كليات بُسحق اطعمۀ شيرازی (فارسی) اثری ادبی در توصيف گونههای غذا و نوشيدنی‌های ایرانی است که توسط مولانا جمالالدّين ابو اسحق حلاج اطعمه شيرازی معروف به «بسحق اطعمۀ شیرازی» (سدۀ 9) به رشته تحریر درآمده است.

چاپ اول كليات بُسحق اطعمۀ شيرازی (فارسی) به تصحیح دکتر منصور رستگار فسايی در سال 1382 و با همکاری بنیاد فارس­شناسی منتشر منتشر شد، و بعد از آن چاپ دوم با تجدید نظر و اصلاحات در سال 1392 و در نهایت چاپ فعلی این کتاب به عنوان چاپ سوم توسط مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.

این کتاب پیشتر در سال 1383 به عنوان اثر شایستۀ تقدیر در پنجمین دورۀ همايش حاميان نسخ خطی نیز شناخته شده بود.

مؤلف کتاب از شاعران و نويسندگان توانمند عرصۀ طنزپردازى و نقيضه­‌سرايى به شمار می‌رود که نه تنها در طنزگویی و نقیضه‌سرایی توانمند بوده است، بلکه در تحلیل آثار هنری شاعران نام آور ادب فارسی چون حافظ، سعدی، مولوی، انوری، سلمان ساوجی، امیرحسین دهلوی و شاه نعمت الله ولی دیدی روشن و خردمندانه داشت.

کلیات بسحاق ترکیبی از شعر و نثر است و اشعار او نیز از قصیده و غزل و قطعه و رباعی و فردیات تشکیل شده است. کلیات او علاوه بر انواع شعر از چند رسالۀ نثر هم تشکیل شده که به وسیلۀ خود بسحاق در این دیوان، فراهم آمده و در روزگار خود وی به شهرت کافی دست یافته است.

در چاپ سوم کلیات بُسحق اطعمه شیرازی به مانند چاپ دوم، نخست به احوال و آثار شیخ ابواسحاق اطعمۀ شیرازی پرداخته شده و سپس در بخش اول آثار منظوم جمال الدین ابواسحق اطعمۀ شیرازی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم نیز به آثار منثور وی اختصاص دارد.

كليات بُسحق اطعمۀ شيرازی (فارسی) همچنین شامل: كنزالاشتهاء، قصايد، مثنويات، نقيضه­ها، مقطّعات، رباعيات، و آثار منثور وى می‌باشد.

مجموعۀ اين اثر گرچه دربارۀ توصيف گونه­هاى غذا و نوشيدنى است، امّا حاوى اطلاعات ارزشمند ادبى، تاريخى، اجتماعى و علمى گوناگون نيز هست.

علاقه مندان برای تهیۀ این کتاب و سایر آثار مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب می توانند با شمارۀ 66490612 (داخلی 105 یا 117 آقایان مجید یکتا و رسول اسلامی) یا دورنگار 66957889 واحد توزیع و فروش یا رایانامۀforooshemiras@gmail.com   یا order@mirasmaktoob.ir  تماس برقرار کنند

.

 

 
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612