کد خبر:36364
پ
1313270-2

فلسفه دین در نگاه خیام

کتاب «فلسفه دین در نگاه خیام» تازه‌ترین اثر سیدجواد میری از سوی نشر نقد فرهنگ منتشر شد.

میراث مکتوب- کتاب «فلسفه دین در نگاه خیام» تازه‌ترین اثر سیدجواد میری از سوی نشر نقد فرهنگ منتشر شد.

کتاب «فلسفه دین در نگاه خیام» ارائه‌کننده درک خیام از ادیان و نظام‌های الهیاتی است، کسی که به نوشته میری، همه‌چیز عالم را به دیده شک نگریسته است.

بر اساس آنچه در کتاب آمده، در تاریخ اندیشه ما ایرانیان این تنها خیام است که به‌صورت آشکار و به‌نحوی منسجم هم از ادیان الهامی و هم از نظام‌های الهیاتی‌-فلسفی، که صبغۀ فلسفی و متافیزیکی دارند، گذر کرده و از فراسوی همۀ ادیان و نظام‌های الهیاتی، دربارۀ جهان و هستی و انسان و زندگی اندیشیده است.

در بخشی از کتاب اینطور آمده است: «پرسش بنیادین خیام دربارۀ چیستی زندگی است؛ و عمدتاً پرسش از چیستیِ زمان و زمانه؛ زمان و زمانه‌ای آن‌چنان قهار که تمام نگرش‌های انسان را احاطه کرده است؛ و خیام به‌جز پاسخ «نمی‌دانم» سقراطی هیچ پاسخ درخور دیگری برایشان نمی‌یابد. با این وصف، وی به ما هشدار می‌دهد آنچه یقینی است این است که چرخ ستیزه‌روی زمان روزی پایان زندگی ما را اعلام خواهد داشت و ناگه روزی چندان ندهد زمان که آبی بخوریم. پس در این وضعیت حیرت بهتر است از آن خواب گران بیدار شده، تنها به ناگزیری محتوم مرگ خویش هوشیار شویم و نهایتاً اینکه به سرمستی از شراب زندگی بسنده کنیم که در برابر حیرت و پرسش‌های بی‌پاسخ جهان تسلی‌بخش است».

کتاب «فلسفه دین در نگاه خیام» با تمرکز ویژه‌ای بر اندیشه خیام، توسط نشر نقد فرهنگ در ۱۳۷ صفحه و به قیمت ۱۲۰ هزارتومان منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612