کد خبر:7164
پ
sabkshenasi_0

فرهنگ سبک شناسی

روزگاری نه چندان دور سبك‌شناسی را رویكرد زبانی به ادبیات تلقی می‌كردند، آنچه در این رویكرد اهمیت داشت، فقط برجسته نمودن مسائل زبانی در سبك‌ شناسی بود.

میراث مکتوب – روزگاری نه چندان دور سبك‌شناسی را رویكرد زبانی به ادبیات تلقی می‌كردند، آنچه در این رویكرد اهمیت داشت، فقط برجسته نمودن مسائل زبانی در سبك‌شناسی بود. با گذشت زمان، پیوند سبك‌شناسی با ادبیات گسترده‌تر نشان داده شد و نظام سبك‌شناسی حلقه واسطه میان زبان‌شناسی و نقد ادبی  معرفی شد.

 

امروزه، اما باید از منظری دیگر به این دانش بنگریم، به نظر می‌رسد در دوران كنونی،‌ سبك‌شناسی حلقه پیوند دهنده حوزه‌های مختلف ادبیات است، به دیگر سخن، تصور دانش‌های ادبی، بدون سبك‌شناسی، ناممكن است حتی در چشم‌اندازی گسترده‌تر حوزه‌های دیگر مانند تلویزیون، انواع تبلیغات تجاری و غیر تجاری، شبكه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها در نظام سبك‌شناسی، جایگاه ویژه‌ای پیدا كرده‌اند، به تعبیری دیگر، سبك‌شناسی دیگر منحصر به حوزه ادبیات و زبان نیست، بلكه هر روز قلمرو آن گسترده‌تر می‌شود. از طرفی می‌توان گفت در میان دانش‌های ادبی، سبك‌شناسی تلاش می‌كند با به كارگیری شیوه‌ها و ابزار عینی، پژوهش‌های نظام‌مندتر و علمی‌تری در عرصه ادبیات ارائه نماید.  شاید همین مختصه باعث شده [است كه] سبك‌شناسی در مقایسه با دیگر علوم ادبی، بیشتر، كانون توجه قرار گیرد… می‌توان گفت پس از كتاب سبك‌شناسی ملك‌الشعرای بهار كه این موضوع را به شیوه خویش به تحقیقات ادبی افزود و مدت مدیدی بر پژوهش‌های این حوزه سایه افكنده بود، كتاب بسیار تاثیرگذار دكتر سیروس شمیسا با عنوان «كلیات سبك‌شناسی» با رویكردی كاملاً متفاوت با سبك‌شناسی بهار، پایه‌گذار پژوهش‌های سبك شناختی جدید در زبان فارسی شد.

عنوان های سه بخش اول کتاب عبارتند از شاخصه های اصلی سبک شناسی، اصطلاحات کلیدی در سبک شناسی و متفکران اصلی در سبک شناسی. بخش پایانی کتاب نیز به کتابشناسی سبک شناسی اختصاص دارد.

بخش اول با عنوان شاخه های اصلی سبک شناسی نمایی کلی از حوزه های متنوع سبک شناسی در اختیار مخاطب قرار می دهد. بخش دوم اصطلاحات کلیدی سبک شناسی شامل فهرست گسترده ای از اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با این حوزه به همراه مراجع التقاطی سودمند میان مدخل های مختلف است. بخش سوم با عنوان متفکران اصلی سبک شناسی است فهرستی از اندیشمندان مهم و شاخص در این زمینه را در اختیار قرار می دهد. بخش نهایی کتابشناسی سبک شناسی شامل فهرستی جامع از متون محوری سبک شناسی است.

نورگارد،  نینا، بوسه، بئاتریكس، مونتورو، روسیو، فرهنگ سبک شناسی، ترجمه: احمد رضایی جمكرانی و مسعود فرهمندفر، تهران، مروارید، 292 صفحه، شمارگان: 550، بها: 195000 ریال، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612