کد خبر:11815
پ
farhangbalochi

فرهنگ بلوچی – فارسی (جلد اول)

فرهنگ بلوچی-فارسی (جلد اول) شامل بیش از شصت هزار واژه و اصطلاح بلوچی و معنی آنها به فارسی منتشر شد.

میراث مکتوب فرهنگ بلوچی – فارسی شامل بیش از شصت هزار واژه و اصطلاح بلوچی و معنی آنها به فارسی به نگارش عبدالغفور جهاندیده، انتشارات معین، 1332ص، شمارگان 550 نسخه، در 2 مجلد سال 1396 روانه بازار گردید.

زبان بلوچی از گویش­‌های شمال غربی ایران است که در حال حاضر در جنوب شرقی ایران در بخش بلوچستان استان سیستان و بلوچستان و در شرق پاکستان و نیز در شرق افغانستان به آن تکلم می­‌شود.

این فرهنگ، نخستین و مفصل‌ترین فرهنگ بلوچی- فارسی است که چاپ و منتشر گردید و اساس آن بر مبنای گویش غربی و مکرانی است، این گویش­ در میان گویش­‌های بلوچی به نوعی معیار به شمار می­آید، بیشترین کتابها و نشریات با این گویش چاپ و منتشر می­گردد. البته با این که گویش غربی یا مکرانی، اساس این اثر را تشکیل می­‌دهد، نگارنده از گویش­‌های دیگر هم غافل نمانده است و تا حد امکان، به بسیاری از واژه‌­های گویش‌­های سرحدی، فنوجی، کتیچی، سراوانی، لاشاری توجه کرده و در جلو واژهای مربوط، با علامتی مشخص، وابستگی واژه را به هر کدام از این گویش‌­ها مشخص کرده است.

رسم الخط به کار رفته در این فرهنگ بر مبنای رسم الخط سیدهاشمی با تغییراتی جزیی است. شادروان سیدظهورشاه هاشمی ادیب و زبانشناس معاصر، برای بهتر خوانده شدن آواهای بلوچی، با آمیخته‌ای از خطوط فارسی و اردو و و افزوده‌هایی، این رسم الخط را بنیان گذاشت که مورد قبول قریب به اتفاق نویسندگان و علاقمندان زبان بلوچی قرار گرفته است اگرچه به طور یکسان از آن پیروی نمی­‌کنند.

ترتیب واژه ها در این فرهنگ بر اساس الفبای بلوچی رسم الخط سیدهاشمی است.

این فرهنگ در دوجلد است و 60/7800 واژه و اصطلاح دارد با این حال نگارنده مدعی نیست که کامل است و همه واژه‌ها را در خود جای داده است.

منبع: کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612