کد خبر:5160
پ
فاقد تصویر شاخص

فرزند خلف دهخدا و معین

آنچه در ادامه می‌خوانید یادداشت دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی است که در «زندگینامه و خدمات علی و فرهنگی دکتر حسن انوری» به چاپ رسیده است

میراث مکتوب – آنچه در ادامه می‌خوانید یادداشت دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی است که در «زندگینامه و خدمات علی و فرهنگی دکتر حسن انوری» به چاپ رسیده است.

آشنایی و دوستی من با دکتر حسن انوری، به نیم قرنی پیش از این می‌رسد، سال‌هایی که در دورۀ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران،‌ در کلاس‌های پر فیض استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، در کنار هم، پشت یک میز می‌نشستیم و هر دم مسحور دانش بیکران و حضور ذهن خارق‌العاده‌ی آن یگانۀ روزگار بودیم. در همان سال‌ها دکتر انوری به همکاری با لغت نامۀ دهخدا انتخاب شده بود و زیرنظر استاد بزرگ و فداکار فرهنگ ایران زمین شادروان دکتر محمد معین، مشغول کار بود.

دوران سی – چهل ساله همکاری با لغت نامه دهخدا – که هنوز هم خوشبختانه ادامه دارد – در وجود دکتر انوری دانش و تجربه هایی را در راه فرهنگ نویسی فارسی ذخیره کرد که توانست در فاصلۀ چند سال یکی از عظیم ترین برنامه های فرهنگ نویسی برای زبان فارسی را با توفیقی آسمانی بسامان برساند و حاصل آن در مرحله پایانی فرهنگ نه جلدی سخن و فرهنگ سه جلدی امثال فارسی و فرهنگ اعلام تاریخی و نیز فرهنگ اعلام جغرافیایی بود، در کنار چندین کار بزرگ دیگر باز هم در حوزۀ فرهنگ نویسی فارسی.

این تنها چشم انداز توفیقات او بود در قلمرو فرهنگ نویسی برای زبان فارسی. دکتر انوری گاه به تنهایی و گاه با همکاری استادانی دیگر بسیار کارهای ممتاز در حوزۀ ادب فارسی دارد که بی گمان در کارنامۀ علمی او چاپ شده است و نیازی به هیچ گونه ستایشی ندارد.

این بنده وقتی در تنهایی خود به غربال کردن چهره های فرهنگ ایران زمین در زمینه های مختلف می پردازم، دکتر انوری را یکی از برجسته ترین مردان این عصر می بینم و فرزند خلف دهخدا و معین.

برای کهن دوست دانشمند و یگانه، عمری دراز همراه با سلامت و توفیق آرزو دارم.

عناوین یادداشت ها و مقالات این زندگی نامه به شرح زیر است:

پیش‌گفتار/ توفیق ه. سبحانی

زندگی‌نامه خودنوشت/ حسن انوری

ایران و جهان ایرانی/ حسن انوری

بهترین بخش‌های شاهنامه کدامند؟/ حسن انوری

دشواری‌های فرهنگ‌نویسی در زبان فارسی با نگاهی به تجربه فرهنگ بزرگ سخن/ حسن انوری

فرزند خلف دهخدا و معین/ محمدرضا شفیعی کدکنی

فضل و فضیلت دوشادوش یکدیگر/ رسول شایسته

در معنی سِحر/ عباس ماهیار

نگاهی به صدای سخن عشق/ احمد رضی

ضرورت بازنگری در بخش ریشه‌شناسی فرهنگ سخن/ رضا داوری، حسین داوری

فهرست آثار دکتر حسن انوری

عکس‌ها و اسناد

زندگی ‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر حسن انوری در ۲۶۱ صفحه در شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و به بهای ۸۰۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۳از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612