کد خبر:29173
پ
۶۵۴۳۳۴-۲

فراخوان چهارمین جایزه ملی کتاب سال جوانان ایران

دبیرخانه جایزه ملی کتاب سال جوانان، دانشوران جوان در سه رسته مؤلف، مترجم و مصحّح، همچنین ناشران کشور را فرا خواند تا آثار خود را به این دبیرخانه ارسال کنند.

میراث مکتوب- دبیرخانه جایزه ملی کتاب سال جوانان، همه دانشوران جوان در سه رسته مؤلف، مترجم و مصحّح همچنین ناشران کشور را فرا خواند تا با ثبت آثار به مهمترین آوردگاه فرهنگی جوانان ایران بپیوندند.

دبیرخانه جایزه ملی کتاب سال جوانان، از متقاضیان خواست تا با ثبت آثار پیشنهادی در تارنمای ketabjavanan.ir در چهارمین دوره این جایزه شرکت کنند.

 

شرایط شرکت:

در این دوره، کتاب پدیدآورندگان جوان زیر ۲۹ سال ( متولدان سال ۱۳۷۲ و بالاتر ) پذیرفته می شود.

پدیدآورنده جوان کسی است که نام وی در سرشناسه کتاب آمده باشد.

داوری آثار، همه رده بندی دهگانه دیویی و حوزه کودک و نوجوان را در بر می گیرد. اما کتاب های کمک آموزشی و کنکور پذیرفته نمی شوند.

کتاب ها می بایست چاپ نخست بازه زمانی آغاز تا انجام سال ۱۴۰۱ باشند.

فرآیند پذیرش آثار و راه یابی به مرحله داوری تنها با فرستادن دو نسخه از کتاب به همراه تصویر اسناد هویتی جوان پدیدآور، انجام می گیرد.

مهلت پذیرش آثار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲

 

جایزه کتاب سال جوانان

در ایران به مانند همه کشورهای فرهنگ دوست جهان، فراتر از جوایز ادبی ریز و درشت که به یادبود یک رخداد یا به پاسداشت یک فرزانه نامگذاری شده است، از چند دهه پیش آیین گزینش سالانه برترین ‌های نشر، در چارچوب «کتاب سال ایران»، سنجه بنیادین برای شناسایی آثار نوشتاری کشور بوده است.

کتاب سال ایران یا به بیان درست‌تر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، آیینی فراگیر و گسترده برای سنجش همه کتاب‌هایی است که در یک سال خورشیدی به چاپ رسیده‌اند و در پیشگاه مردم قرار گرفته‌اند.

به دلیل همین گستردگی و فراگیری دامنه گزینش، همیشه بسیاری از آثار که اتفاقاً از جایگاهی ستودنی برخوردارند اما به هر روی تاب هماوردی با یلان دانشور و پژوهشگر را ندارند، از گردونه بیرون می‌مانند.

فراتر از آوردگاه اصلی کتاب کشور، نمونه‌های دیگری چون کتاب سال های‌ موضوعی مانند طنز، شیدا (موسیقی)، ولایت، دفاع مقدس و …، همچنین کتاب سال های‌ صنفی مانند پزشکی، حوزه، دانشجویی و … یا حتی جوایز ادبی جنسیتی مانند جایزه پروین در ایران داشته ایم ولی هرگز کتاب سالی برپایه رده بندی سنی، به داوری نوقلمان نپرداخته است.

روشن است یک ورزشکار ۲۰ ساله که توانسته پیروزی‌های چشمگیری در رشته خود داشته باشد و سرآمد هم نسلان شود، در پیکار با ورزشکار سن بالاتر و لزوماً پر تجربه‌تر، شرایطی نابرابر دارد.

بر پایه همین نگرش، یک نویسنده تازه کار و نوپا در رویارویی با یک نویسنده کهنه‌کار و زبردست از توان پایین‌تری برای شانه به شانه‌شدن برخوردار است.

پس سزاوارانه می نمود تا برای شکوفایی نسل جوان قلم‌ به ‌دست کشور، برنامه ویژه ای فراهم آید. پایه گذاری «جایزه ملی کتاب سال جوانان ایران» پاسخی به این نیاز همیشگی بود.

کتاب سال جوانان، رویداد بزرگ فرهنگی برای گزینش برترین نویسندگان، مترجمان، مصححان و پدیدآورندگان جوان – زیر ۲۹ سال – حوزه کتاب ایران است که وظیفه ‌دارد همه ساله به رصد بهترین آثار جوانان بپردازد.

آرمان این جایزه ملی، ارج گزاری جوانان شیفته دانش، پژوهش و آموزش ایران، همچنین بازنمایی، دلگرمی و تشویق ایشان است.

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612