کد خبر:6439
پ
poster_2

فراخوان سومین همایش ملی زبان شناسی و آموزش زبان فارسی

دانش زبان شناسی با گذر از دوره های پرفراز و نشیب قرون متأخّر، در قرن بیستم شاهد تحوّلات سریع و گسترده بود.

میراث مکتوب – دانش زبان شناسی با گذر از دوره های پرفراز و نشیب قرون متأخّر، در قرن بیستم شاهد تحوّلات سریع و گسترده بود.

 

چالش های فراوانی در راه تثبیت زبان شناسی به عنوان یک علم پیش آمد و دیدگاه های مختلفی در تأیید یا ردّ آن  ارائه گردید. تفکیک زبان شناسی از دیگر دانش ها نظیر فلسفه، مردم شناسی، ادبیات و جامعه شناسی مدت ها مورد بحث و اختلاف نظر بود. در عین حال همچنان که زبان شناسی راه استقلال را می پیمود، به تدریج زبان شناسان زمینه های مشترک زیادی بین زبان شناسی و همه این دانش ها و حتّی دانش های نوظهور همچون رایانه، عصب شناسی، پزشکی و صوت شناسی می یافتند و این سرآغاز انقلاب های خاموش در علم زبانشناسی بود.

زبان شناسی آن چنان با شاخه های مختلف علوم پیوند می خورد که دیگر کمتر ساحتی یافت می شد که دور از دسترس زبان شناسان بلندپرواز جلوه نماید. اکنون پس از عبور از این دوران پرهیاهوی گذار و تثبیت، لازم است پژوهشگران این رشته با نگاهی به دستاوردهای گذشته، نقشه راهی برای مطالعات آینده خود ترسیم کنند و به ویژه نسل جوان و مشتاق پژوهشگران جوان را به سمتی هدایت کنند که پاسخگوی نیازهای علمی و عملی حال و آینده جامعه باشد.

در این راه، به خدمت گیری دانش زبان شناسی در راه اهداف خاصّ آموزش زبان فارسی ضرورت این مهم را دوچندان می کند. سوّمین همایش ملّی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی با همکاری دو دانشگاه فردوسی و پیام نور مشهد با همین رویکرد و تحت عنوان تخصّصی «چشم انداز پژوهش های زبانی در قرن 21» سعی دارد با دعوت از صاحب نظران برجستۀ کشور، فرصتی فراهم آورد تا پژوهشگران جوان و مشتاق زبان شناسی از نزدیک با استادان پیشکسوت این رشته به گفت وگو و تبادل نظر بپردازند. همچنین در حاشیه این همایش مراسمی در تجلیل از نیم قرن خدمات علمی زبان شناس برجستۀ دانشگاه فردوسی مشهد و استاد بین المللی این رشته، پروفسور مهدی مشکوةالدینی برگزار خواهد شد.

محورهای اصلی این همایش عبارت است از:

زبان شناسی نظری و کاربردی: آواشناسی، واج شناسی، صرف و نحو، رده شناسی زبان، معنی شناسی، زبان شناسی تاریخی، تطبیقی، کاربردشناسی زبان و تحلیل گفتمان، زبان شناسی رایانه ای و پیکره، نشانه شناسی، زبان شناسی و ترجمه، جامعه شناسی زبان، عصب شناسی زبان، روان شناسی زبان، یادگیری و آموزش زبان های خارجی، زبان شناسی شناختی، فرهنگ نگاری، گویش شناسی، زبان شناسی قرآن

آموزش زبان و ادب فارسی: آسیب شناسی روش های تدریس و ارزشیابی زبان فارسی، تهیه و تدوین مواد آموزشی زبان فارسی، چالش های جهانی سازی زبان فارسی، زبان فارسی و رایانه.

مهلت ارسال چکیدۀ مقاله به همایش تا 20 شهریور ماه و مهلت ارسال مقاله تا 30 آبان سال جاری است.

پست الکترونیک: lingconf3.um.ac.ir

نشانی دبیرخانه: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، اتاق 231

شماره تماس: 38806790- 051 – 09335308526

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612