کد خبر:10062
پ
robayat20abolkheyr

فال نامه رباعیات ابوسعید ابوالخیر

فال و تفأل یکی از راه های ارتباط و مؤانست مخاطبان با آثار شاعران پارسی زبان بوده است.

میراث مکتوب – فال و تفأل یکی از راه های ارتباط و مؤانست مخاطبان با آثار شاعران پارسی زبان بوده است. بررسی رابطه دیوان رباعیات شیخ ابوسعید ابی الخیر و پدیدۀ فال مهم و مورد توجه پژوهشگران بوده است.

این مقاله بر آن است تا با جست و جو در نسخه­ های خطی فارسی شناخته شده در ایران، ترسیم دقیق تری از پیشینۀ تفأل در دیوان شیخ ابوسعید ، ارائه دهد. سپس با تکیه بر نسخۀ منحصر به فرد رساله فال ابوسعید موجود در کتابخانه آیت الله مرعشی قم،  تحقیق در آن نسخه را مدّ نظر قرار داده، ابعاد جدیدی از موضوع پژوهش را آشکار می‌سازد. ضمناً در این مقاله، تحلیل فالنامه از جهات گوناگون، رابطه اعداد با رباعی ها، ردیابی، تبارشناسی رباعی ها و بررسی رباعی­های نو و تازه منسوب به ابوسعید، در این رساله مد نظر قرار گرفته است. در نتیجه این پژوهش، می توان گفت: پدیدۀ فال در رساله موجود، قابل انطباق با گونه­های متداول فال در شعر نیست و با توجه به وضعیت موجود، این رساله بیشتر از نوع بیان فواید و خواص رباعیات، محسوب می گردد و نظرات پیشین در خصوص فال ابوسعیدمبتنی بر این رساله، نیازمند تجدید نظر، بازبینی و پژوهش­های تکمیلی است.

ادامۀ این مطلب را اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612