کد خبر:2218
پ
qalabe-rahmate-haq-m

غلبه رحمت حق

این کتاب ۲۵۵ صفحه ای تازه ترین تحقیقی است که در حوزه صدرا شناسی صورت گرفته و در شهریورماه امسال در امریکا انتشار یافته است.

میراث مکتوب- این کتاب ۲۵۵ صفحه ای تازه ترین تحقیقی است که در حوزه صدرا شناسی صورت گرفته و در شهریورماه امسال در امریکا انتشار یافته است. مؤلف کتاب غلبه رحمت حق کوشیده است تا در این پژوهش دانشگاهی، درباره تلاقی فلسفه، تفسیر، و عرفان در افکار فیلسوف شهیر ایرانی ملاصدرای شیرازی (ف۱۰۵۰ق) سخن بگوید. محمد رستم که دانشیار گروه مطالعات اسلامی در دانشگاه کارلتون Carleton University است، قبل از هرچیز به خوانندگان کتاب خود توجه می دهد که نوشته های تفسیری ملاصدرا چنان پر اهمیت است که در باره خود آنها چندین شرح مفصل فلسفی نوشته شده و از آن جمله کوشش های دو دانشمند بزرگ ایرانی، یکی آخوند ملاعلی نوری (ف ۱۲۴۶ق) و دیگری حاج ملاهادی سبزواری (ف۱۲۸۹ ق) است که در این راه آثار ارزشمندی از خود برجای گذاشته اند. نویسنده غلبه رحمت، می کوشد تا در این کتاب، ضمن بیان ابعاد نظری و عملی تفسیر های ملاصدرا از آیات قرآن، به تاکید بر شیوه ای بپردازد که آن فیلسوف مسلمان برای تفسیر ماوراءالطبیعی خود از “فاتحه الکتاب” اختیار کرده است. او همچنین نشان می دهد که تفسیر سوره فاتحه چگونه به ملاصدرا این فرصت را داد تا بسیاری از نظرات فلسفی خود را تعدیل کند و از نو در قالبی بریزد که اساس آن را چارچوبی قرآنی تشکیل می دهد. او صدرا را در این جا متفکر دینی ژرف اندیشی می بیند که از جمله مسائل دیگر، بحثش بر سر رستگاری نوع بشر در آخرت است. محمد رستم، نیز درباره این نکته مهم در کتاب خود سخن می گوید که آیا از دیدگاه صدرای شیرازی در تفسیر فاتحه الکتاب، رحمت پروردگار در آخرت، شامل حال همه آدمیان می شود یانه. کتاب غلبه رحمت، افزون بر مقدمات دارای هفت بخش، یک خاتمه، سه پیوست و سه نمایه است که بعد از یادداشت ها، صفحات ۲۱۱ تا ۲۵۵ را به خود اختصاص داده است. در پیوست اول، برخی از قسمت های مهم کتاب مفاتیح الغیب، و در پیوست سوم آن بخش هایی از فتوحات را که در تفسیر فاتحه الکتاب آمده است، می توان دید. کتابنامه، فهرست آیات قرآن، احادیث، نام ها و اصطلاحات مراجعه به مطالب این را کتاب آسان کرده است.
کتاب غلبه رحمت، که عنوان فرعی فلسفه و قرآن در نظر ملاصدرا را نیز به همراه دارد، در چاپخانه دانشگاه ایالتی نیویورک، واقع در شهر آلبانی امریکا به طبع رسیده و مشخصات کتابشناسی آن به زبان انگلیسی از این قرار است:
Mohammad Rustom, The Triumph of Mercy, Philosophy and Scripture in Mulla Sadra (Albany: State University of Newyork Press, 2012).
گفتنی آن که این کتاب را به صورت الکترونیک نیز می توان خرید. شماره شابک الکترونیک آن به این شرح است:
ISBN10: N/A
ISBN13: 978-1-4384-4342-3

معرفی کتاب از حسن لاهوتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612