کد خبر:5677
پ
anasorrevayat-m

عناصر بنیادین در نظریه‌های روایت

کتاب عناصر بنیادین در نظریه‌ های روایت به بررسی آرای صاحب ‌نظران دربارۀ دیدگاه‌های مختلف روایت‌پژوهی می‌پردازد

میراث مكتوب – روایت، نقل رویدادهایی با رابطه زمانی و مكانی و علت و معلولی است كه در یك جهان معین و قابل تعریف رخ می‌دهند.

کتاب حاضر در پی آن نیست که مسائل مطرح در عرصۀ روایت‌‌پژوهی را از منظر همۀ رویکردهای ممکن بررسی کند، بلکه تنها از دیدگاهی مشخص و محدود به این مسائل می نگرد.

اما دیدگاه مورد نظر، که هم به کار نویسنده بیاید و هم نیازهای منتقد داستان را پاسخ گوید، خود آمیزه‌ای است از آرای صاحب ‌نظرانی که در شاخه‌های نسبتاً ناهمگونی از روایت‌پژوهی، و نیز در رشته‌هایی کم ‌و بیش مرتبط با روایت‌پژوهی به مطالعه پرداخته‌اند.

ازاین‌رو، مولفان در كتاب عناصر بنیادین در نظریه‌های روایت درصدد هستند در کنار معرفی الگویی خاص برای تشخیص ویژگی‌های بنیادین روایت و مقایسۀ انواع بازنمودهای روایی، به معرفی فشردۀ مهم‌ترین نظریه‌های روایت بپردازند.

بنابراین، کتاب حاضر، هم خواننده را به یافتن جزئیات بیش‌تر درباره سنت ‌های روایت‌ پژوهی وامی‌دارد، و هم پایگاه مناسبی را برای ارزیابی این سنت ‌ها در اختیار می‌گذارد. یکی دیگر از اهداف عمده این کتاب، بالا بردن توانایی و انگیزه خوانندگان برای به‌کارگیری مباحث حاضر و پیشبرد روایت ‌پژوهی در جهت افزایش تعامل میان بسیاری از حوزه‌های مرتبط با داستان بوده است؛ حوزه‌هایی که از علوم انسانی و اجتماعی، تا پزشکی و هنر دامن گسترده‌اند.

دیوید هرمن، عناصر بنیادین در نظریه‌های روایت، ترجمه حسین صافی، تهران، نی، 264 صفحه، 1393.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612