کد خبر:10474
پ
badhafson

علوم غریبه در طول تاریخ

کمتر فرهنگ یا آیینی فاقد پس‌زمینۀ علوم غریبه است.

میراث مکتوب – کمتر فرهنگ یا آیینی فاقد پس‌زمینۀ علوم غریبه است. دل‏مشغولی به امر غریب، جزء وابستگی‏های ذهنی انسان در مذاهب و قبایل ابتدایی بوده و طلسم و جادو، واژه‌هایی‌اند که قدمت‌شان همپای قدمت حضور آدمی بر کره‌ی خاکی است‌.

  اما حدوث امر غریب فقط مختص جهان‌های كهن نيست، گرایش به علوم و امور غریبه، مرز نمی‌شناسد و همان‌قدر كه جان‌های قديم در این جهان‌ها غوطه‌ور بوده‌اند، ساکنان جهان نو هم امر غریب را همبستۀ عینی زیست خود کرده‌اند. تنها تفاوت غریبه‌ورزی امروز با ديروز، در دگرگونی‌های هستی‌شناختی است.

نویسنده در این کتاب علوم غریبه را در طول تاریخ مورد بررسی قرار داده و به آثاری پرداخته است که در این زمینه نگاشته شده‌اند و همچنین به کسانی که دستی در این علوم داشته‌اند. در این کتاب همچنین به «کتاب‌شناسی علوم غریبه در ایران» و «زبان و معنا در متون غریبه» نیز پرداخته شده است. در بخشی از مقدمه این کتاب دربارۀ آن می‌خوانیم: «کتاب حاضر بی‌آن‌که ادعایی درباره نگارش تاریخی در زمینه علوم غریبه در ایران داشته باشد، کوششی است برای شناسایی متونی که بخش مهم ناخودآگاهی تاریخی ایرانیان را تشکیل می‌دهند. در متن پیشِ رو، تلاش شده نگاهی بی‌طرف، تئوریک و درعین‌حال دیرینه‌شناسانه به علوم غریبه صورت گیرد.»

کتاب «بادهای افسون» شامل بیست و چهار فصل است و عنوان‌های فصل‌های آن عبارتند از: اهل هوا، جادو در ایران، کیمیاگران و ساحران، علوم غریبه در ایران، کتاب‌شناسی علوم غریبه در ایران، بلیناس و طلسمات او، آصف‌بن برخیا و طلسم‌هایش، جابر، پدر کیمیاگران، رازی و رازهای صنعت کیمیا، فیلسوف کیمیاگر، رازهای فیلسوف شهید، ابن‌عربی و علم حروف، مردی با ستاره‌هایش، اسرار حسین واعظ، شیخ بهایی، عالِم غریب، از ادبیات غریبه تا سخن غریبه، زبان و معنا در متون غریبه، علوم غریبه به مثابه هنر، علوم غریبه: از هند تا پاکستان، علوم غریبه در غرب، افلاطون و علوم غریبه، قرائت یونگ از کیمیاگری، علوم غریبه: واقعیت یا خرافات؟ و چکشی علیه جادوگران.

کتاب حاضر، کوششی است برای تصویر کردن این متون از نمای نزدیک؛ گام مهم‌تر، شناسایی علت‌هایی است که از رهگذر آن‌ها، امر غریب بر ملت‌ها حادث می‌شود.

براتی، پرویز، بادهای افسون «مقدمه ای بر شناخت علوم غريبه در ايران»، تهران، چشمه، 187 صفحه، قطع: رقعی، بها: 170000 ریال، 1396.  

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612