کد خبر:11823
پ
saraghaz

عقدنامه ای از عهد مظفری

در پژوهش های تاریخی و سندشناسی، عقدنامه ها از اسناد معتبر و درخور اعتنا به شمار می آیند.

میراث مکتوب – در پژوهش های تاریخی و سندشناسی، عقدنامه ها از اسناد معتبر و درخور اعتنا به شمار می آیند. عقدنامه نوعی سند شرعی است که علاوه بر محتوای حقوقی، اطلاعات مفید فرهنگی و اجتماعی، تاریخی، ادبی و هنری را در بطن خود نهفته دارد.

تعلق عقدنامه ها به همۀ طبقات جامعه، اعم از شهری و روستایی، حیطۀ اطلاعاتی این اسناد خانوادگی را گسترده کرده است تا آنجا که ، دامنۀ آن، از سویی به حوزه هایی همچون اندیشه و نظام فکری حاکم بر جامعه، قراردادها، طبقات و مناسبات اجتماعی ، راه و رسم زندگی، وجوه معیشتی، حقوق خانواده و همسرگزینی، زناشویی و مذهب، مطالعات دربارۀ زنان، تبارشناسی یا نسب نامه نویسی کشیده می شود و از سوی دیگر، موضوعات متنوعی چون واحد پول و شمارش، مقیاس و اوزان، ارزش ملک و کالا، معماری، لوازم زندگی، عناوین و القاب، مشاغل و مناصب، سجع مهرها، اسامی کوی ها و آبادی ها و نام ساکنان و مالکان آن ها را در برهه هایی از تاریخ دربرمی گیرد.

متن کامل این مقاله نوشتۀ علی مصریان که در شمارۀ 62 نامۀ فرهنگستان منتشر شده است اینجا بخوانید.   

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612