کد خبر:5971
پ
فاقد تصویر شاخص

عضویت مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در کمیتۀ ملی حافظۀ جهانی

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کمسیون ملی یونسکو اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب را به عضویت کمیتۀ ملی حافظۀ جهانی منصوب کرد

میراث مکتوب – محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کمسیون ملی یونسکو – ایران طی حکمی اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب را به عضویت کمیتۀ ملی حافظۀ جهانی وابسته به آن کمیسیون منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در حکم محمدعلی نجفی آمده است:

با توجه به سوابق و تجارب ارزندۀ آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جناب عالی و بنا به پیشنهاد دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران، به موجب این حکم به عضویت کمیتۀ ملی حافظۀ جهانی وابسته به آن کمیسیون منصوب می شوید.

امید است با اتکال به خداوند متعال در جهت تحقق اهداف کمیتۀ مزبور به ویژه در زمینۀ هماهنگی و گسترش تعامل با نهادهای ملی و بین المللی از جمله سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به منظور حفظ میراث مستند به ویژه میراث نادر و در معرض خطر از جمله کتب و نسخ خطی، متون چاپی، اسناد دیداری و شنیداری، سنت های شفاهی و ارتقاء دسترسی همگانی به میراث فوق و مشارکت در تدوین و اجرای فعالیت های مرتبط با برنامۀ حافظۀ جهانی یونسکو در چارچوب و متناسب با اهداف جمهوری اسلامی ایران در این حوزه موفق و مؤید باشید.

محمد نجفی

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

رئیس کمیسیون ملی یونسکو – ایران

 

دربارۀ کمیتۀ ملی حافظۀ جهانی 

در اواخر سال 1384 شمسی (مارس 2006 میلادی) موضوع تشكیل كمیتۀ ملی حافظۀ جهانی در ایران مطرح شد. به دنبال رایزنی كمیسیون ملی یونسكو با برخی نهادهای فرهنگی قرار شد، دبیرخانه این كمیته در سازمان اسناد و كتابخانۀ ملی باشد. در نخستین گام مدیران و كارشناسان برخی كتابخانه ها و دستگاه های فرهنگی به رایزنی دربارۀ تركیب افراد و سازوكار فعالیت كمیته پرداختند. درنتیجه با مشورت كمیسیون ملی یونسكو دستورالعملی با عنوان دستورالعمل اجرایی کمیته ملی حافظه جهانی  در شش ماده و دو تبصره در تاریخ 15/6/1385 تدوین گردید. برمبنای این دستورالعمل مقررشد، اعضای كمیتۀ ملی حافظۀ جهانی متشكل از رؤسا یا نمایندگان نهادهای زیر و شش نفر از صاحبنظران حوزۀ میراث مستند باشند:

 .1سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی؛

 .2 سازمان صدا و سیما؛

 .3 سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی؛

 .4 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛

 .5 کتابخانۀ حضرت آیت الله مرعشی نجفی؛

 .6 کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛

 .7 کتابخانه مركزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران؛

 .8 کمیسیون ملی یونسکو.

فرهاد اعتمادی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ابهری، فریبا فرزام، سیدعلی موجانی، نادر مطلبی کاشانی، عمادالدین شیخ الحکمایی، محمدحسن سمسار اعضای حقیقی و محمد رجبی، فرهاد نظری، فاطمه فهیم نیا، رضا صالحی امیری، حسین محمدیان، سید محمد نجفی مرعشی و محمدرضا فاضل هاشمی اعضای حقوقی کمیتۀ حافظۀ جهانی هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612