کد خبر:33583
پ
فارسی ۲

عشق مردم ترکمنستان به عمر خیام

سابینا عزیزیوا، با بیان اینکه مردم ترکمنستان عاشق عمرخیام هستند، گفت: همه در کشور ترکمنستان می‌دانند که عُمَر خَیّام نیشابوری چه شخصیت والایی دارد.

سابینا عزیزیوا عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما درباره پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در دولت ترکمنستان آموزش زبان فارسی به علاقه‌مندان است. وقتی از زبان آموزان فارسی سوال می‌کنیم که چرا علاقه‌مند به یادگیری زبان فارسی هستید در پاسخ می‌گویند، ما علاقه خاصی به خواندن آثار ادبای کهن ایرانی بویژه عمرخیام داریم، در مورد عمرخیام کتاب‌های زیادی به زبان‌های مختلف و زنده دنیا ترجمه شده است و ما احساس می‌کنیم که ترجمه‌ها متفاوت و معنای زبان اصلی را نمی‌دهد بنابراین تصمیم گرفتیم که آثار این شاعر بلندآوازه ایرانی را به زبان اصلی و مادری او یعنی زبان فارسی بیاموزیم.

مسئول بخش آموزش رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان گفت: همه در کشور ترکمنستان می‌دانند که عُمَر خَیّام نیشابوری چه شخصیت والایی دارد، او همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی است که آثار بسیار ارزنده‌ای دارد.

وی ضمن بیان اینکه ایران و ترکمنستان دارای اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی بسیاری هستند که توسعه این روابط می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فرهنگی بین دو کشور باشد، افزود: مردم ترکمنستان علاقه خاصی به آثار ادبا و شاعران کهن فارسی زبان دارند و بسیاری از زبان آموزان فارسی علاقه‌دارند علاوه بر زبان‌آموز فارسی دانشجوی رشته تاریخ ایران نیز باشند. حتی در مدارس کشور ترکمنستان نیز دانش‌آموزان علاقه‌دارند زبان فارسی را فرابگیرند، بسیاری از آنها به والدین خود اصرار می‌کنند که برای سفر تفریحی حتما به ایران سفر کنند و شهرهای تاریخی ایران و شاعران کهن فارسی را که در این شهرها دفن شده‌اند از نزدیک ببینند.

عزیزیوا تاکید کرد: اکنون ما ۴۰ کارآموز زبان فارسی از ۱۲ سال تا ۶۵ سال داریم. آنها علاقه‌دارند در کشور ایران رشته‌های پزشکی و اقتصادی بخوانند و به زبان فارسی مسلط شوند.

این شاعر عنوان کرد: آموزش زبان فارسی در ترکمنستان چهار ترم است که یکسال طول می‌کشد، زبان‌آموز فارسی در ترم اول ابتدا با الفبای زبان فارسی آشنا می‌شود سپس ترم‌های بعدی را با خواندن کتاب‌های آموزشی بنیاد سعدی پله به پله پشت سر می‌گذارد. جالب است بدانید در ترکمنستان هر سال به ۵۰ نفراز  قبول‌شدگان، گواهی فارغ‌التحصیلی زبان فارسی اهدا می‌کنیم.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612