کد خبر:22064
پ
D8B9D8A8D8AFD8A7D984D984D98720D982D988DA86D8A7D986DB8C

عبدالله قوچانی چهره شناخته شده در رمزگشایی از کتیبه‌ها

مراسم یادبود عبدالله قوچانی، کتیبه‌خوان برجسته آثار تاریخی دوره اسلامی، و رونمایی از کتاب «عبدنامه» برگزار شد.

میراث مکتوب- مراسم یادبود عبدالله قوچانی و رونمایی از کتاب عبدنامه که به همت علیرضا انیسی تهیه و تدوین و توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به چاپ رسیده، با حضور رییس و معاونان این مرکز 14 اسفند 1400 برگزار شد.

علیرضا انیسی در این مراسم هنر اسلامی را از جمله رشته‌هایی خواند که عمر پیدایش و رشد آن به حدود یک صد و اندی سال پیش باز می‌گردد و گفت: با توجه به این عمر و سابقه کم پژوهشگران این رشته از حدود نیم قرن پیش سعی کرده‌اند که بصورت منسجم و کاملا تخصصی به زوایای پنهان آن بپردازند.

او افزود: با ظهور بیماری مرگبار و عالم‌گیر کرونا متأسفانه تعداد زیادی از پژوهشگران و همکارانمان نظیر عبدالله قوچانی، کتیبه‌خوان برجسته آثار تاریخی دوره اسلامی را از دست دادیم.

انیسی با اشاره به اینکه آثار مرحوم قوچانی نشانگر کوشش و زحمات فراوان وی در رمزگشایی از کتیبه‌های گوناگون در ابعاد مختلف از سکه تا کتیبه‌های معماری است، یکی از خصوصیات اخلاقی او را قرار دادن اطلاعات کاری‌اش بدون هیچ چشمداشتی در اختیار علاقمندان و پژوهشگران دانست و تصریح‌کرد: او یک چهره ملی و بین‌الملی و شناخته شده در حوزه کاری خود بود و احترام به فعالیت‌های وی یک وظیفه اخلاقی و انسانی برای همکاران و پژوهشگارن در این حوزه است.

او گفت: باید اذعان کنم که همانند بسیاری دیگر از محققین متأسفانه آنطور که شایسته و بایسته بود از زحمات ایشان در طول حیاتش تقدیر نشد ولی این موضوع ذره‌ای از ارزش‌های والای اخلاقی و پژوهشی وی نمی‌کاهد.

انیسی با بیان اینکه کتاب عبدنامه مجموعه مقالات علمی و پژوهشی از همکاران، دوستان و شاگردان آن مرحوم است که شامل ۱۱مقاله به زبان فارسی و ۴مقاله به زبان انگلیسی است افزود: بعد از کتاب عدل نامه یادنامه شهریار عدل، این دومین کتابی است که به یاد استاد و همکاران توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به چاپ می‌رسد.

مصیب امیری رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگ و گردشگری، با گرامیداشت یاد و خاطره استاد عبدالله قوچانی کتیبه‌خوان برجسته آثار تاریخی دوره اسلامی به فعالیت‌ها و خدمات این پژوهشگر در حوزه باستان‌شناسی و کتیبه‌خوانی اشاره کرد و این اقدامات را ارزشمند خواند.

او با اشاره به کتاب عبدنامه، این کتاب را مشتمل بر مقالات علمی پژوهشی دانست که با تلاش و کوشش ارزنده همکاران استاد قوچانی تهیه و تدوین شده است.

مهناز رحیمی‌فر همسر زنده یاد عبدالله قوچانی در این مراسم با تقدیر از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برای تهیه و تدوین کتاب عبدنامه سخن گفتن در مورد شخصیت مرحوم قوچانی را همزمان کار سهل و دشواری خواند.

او با اشاره به برخی وجوه زندگی پژوهشی مرحوم قوچانی خاطرنشان‌کرد: در مقالات، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های برگزار شده توسط عبدالله قوچانی امکان ندارد مطلب و یافته‌ای را بیابید که تکراری باشد و این نشان از پویایی و به روز بودن پژوهش‌های این پژوهشگر ارزنده دارد.

رحیمی فر با ابراز خرسندی از اینکه دوکتاب از مرحوم قوچانی به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در آینده نزدیک به چاپ می‌رسد گفت: این کتاب‌ها حاصل مأموریت ایشان در سال ۷۶بوده که علی‌رغم تلاش و تأکید وی تا زمان حیات‌اش به چاپ نرسید که خوشبختانه با همکاری ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و دکتر انیسی هفته آینده به چاپ خواهد رسید.

منبع: ایلنا

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612