کد خبر:9187
پ
فاقد تصویر شاخص

ظرفیت پایین جامعه فرهنگ‌مدار

مرکز پژوهشی میراث مکتوب از جمله نهادهای فرهنگی است که از سال 1382، میزبان جلسات نقد و بررسی کتاب بود اما حالا دیگر تنها به جلسات رونمایی بسنده می‌شود که سبب نیز، انتقادناپذیری برخی مصححان و مؤلفان است.

مرکز پژوهشی میراث مکتوب از جمله نهادهای فرهنگی است که از سال 1382، میزبان جلسات نقد و بررسی کتاب بود اما حالا دیگر تنها به جلسات رونمایی بسنده می‌شود که سبب نیز، انتقادناپذیری برخی مصححان و مؤلفان است. بعضی استادان، مایل هستند تا در جلسه بررسی اثرشان، تعریف و تمجید باشد و اگر کسی نقدی وارد کند، برآشفته می‌شوند. در نتیجه احساس کردیم ظرفیت نقد میان فرهنگ مداران جامعه پایین است، این جلسات را تنها به رونمایی کتاب تبدیل کردیم.

البته برای آثاری که جنبه ملی دارند، همایش سراسری برگزار کرده و جز این، در جلسات ماهانه اعضای مرکز، کتاب‌هایی را ارائه می‌کنیم. ناگفته نماند که در آینده نزدیک جلسات پژوهشی و بررسی آثار را از سر خواهیم گرفت؛ تصحیح سه جلدی «جامع التواریخ»، دی ماه سال گذشته در مجتمع باغ زیبای تهران، «هرمنوتیک صوفیانه در تفسیر کشف الاسرار میبدی» خردادماه امسال در باغ دولت‌آباد یزد و «فهرست نسخه‌های خطی فارسی و عربی کتابخانه فردوسی دانشگاه آکسفورد» نیز شنبه هفته گذشته 27 شهریور در دانشگاه اصفهان رونمایی شد.

برنامه آینده، روز 11 و 12 آبان در تبریز خواهد بود که طی آن، دیوان غیاث‌الدین محمد کججانی از عرفای قرن هشتم و شیخ الاسلام تبریز به همراه «خلاصه‌الاشعار و زبده‌الافکار» (بخش تبریز) که مشتمل بر تذکره شعرا است، رونمایی و همایش شعر و ادب و عرفان در آذربایجان قرن هشتم تا دهم، با 20 سخنرانی در دانشگاه تبریز با مشارکت بیش از 20 مؤسسه علمی داخل کشور برگزار خواهد شد.

در واقع ابتدا قرار بود به رونمایی اکتفا شود ولی استقبال استادان و ریاست محترم دانشگاه تبریز باعث شد این رونمایی به همایشی بزرگ تبدیل شود. همچنین در دیماه هم رونمایی خلاصه‌الاشعار شعرای کرمان و رفسنجان را که سیدعلی میرافضلی تصحیح کرده، در دانشگاه کرمان خواهیم داشت.

در حال حاضر اولویت خود را بر رونمایی آثار در شهرستان‌ها گذاشته‌ایم و می‌کوشیم هر سال، حدود 4 نشست برگزار کنیم. طبیعی است وقتی اطلاع‌رسانی عمومی شود و اهالی فرهنگ در سراسر ایران فعال شوند، زمینه گسترش فعالیت‌های فرهنگی در بین دانشگاهیان دیگر شهرها هم ایجاد می‌شود. در این سال‌ها، هم رشته‌های میان رشته‌ای برای تصحیح متون در دانشگاه‌ها ایجاد شده و هم آنکه برخی دانشگاه‌ها رشته و گرایش مختص به این مهم درست کرده‌اند. امید است تا پژوهش‌های بینامتنی گسترش یابد و اخذ مجوز «پژوهشکده» برای مرکز میراث مکتوب در آینده نزدیک، یاری‌رسان این عرصه شود.

به نقل از روزنامه ایران مورخ دوشنبه 5 مهر 1395

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612