کد خبر:19073
پ
ZA-16-m

ضمیمه شماره شانزدهم آینه میراث

فصلنامه ویژه کتاب، کتاب شناسی و اطلاع رسانی در حوزه متون؛ دوره جدید سال هفتم، ضمیمه شماره 16، سال 1388

فصلنامه ویژه کتاب، کتاب شناسی و اطلاع رسانی در حوزه متون؛ دوره جدید سال هفتم، ضمیمه شماره 16، سال 1388

ضمیمه شماره 16 آینه میراث

شاهدخت والاتبار شهربانو
والدۀ معظمۀ حضرت امام علی بن الحسین السجاد (علیهماالسلام)
احمد مهدوی دامغانی

ضميمۀ ۱۶ آينۀ ميراث (دورۀ جدید، سال هفتم، 1388) با عنوان «شاهدخت والاتبار، شهربانو» دربارۀ زندگانی همسر امام‌حسين‌(ع) و اثبات شه‌زادگی ايشان به کوشش استاد احمد مهدوی دامغانی توسط مركز پژوهشی ميراث مكتوب منتشر شده است.
اين اثر با استناد به منابع و مآخذی كه تحرير همگی به پيش از قرن نهم هجری بازمی‌گردد، به اثبات شه‌زادگی والده معظمه حضرت سجاد(ع) پرداخته و اينكه آن بانو دختر يزدگرد سوم، آخرين پادشاه ساسانی بوده است.
همچنين اثبات بی‌اساس بودن و حتی محال بودن برخی از داستان‌هايی كه در رد اين واقعيت تاريخی در بعضی از منابع و مراجع تاريخی و حديثی آمده، كوششی است كه مدّ نظر نويسنده بوده است.

در آغاز این نوشتار مؤلف بیان می کند:«از آنجا که در بعضی کتب تاریخ و سیر و رجال از والدۀ محترمۀ حضرت امام سجاد علیه السلام (= امام چهارم ما شیعیان) با عنوان و کلمۀ فقهی (ام ولد) – که مؤلف مجمل التواریخ آن را به درستی به «مادر فرزند» ترجمه کرده است نام برده می شود ، برخی گمان برده اند و یا توهم کرده اند که آن بانوی بزرگوار شهزادۀ ایرانی نبوده و بلکه «کنیزی زرخرید و غیر ایرانی» بوده است و اینکه شعیان نژاد مادری آن حضرت را به شاهنشاه ساسانی منسوب می کنند امری نادرست است. »

برای دسترسی به متن کامل ضمیمۀ شمارۀ 16 آینۀ میراث کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612