کد خبر:4731
پ
noskhe2-m-2

شهدی از شکرستان هند

در میان پنجاه نسخه آثار دانشمندان ایرانى که در هند منتشر گردیده، قابل توجه است که بشر از ۳۰% آن‌ها را تشکیل می‌دهد

میراث مکتوب – در میان پنجاه نسخه آثار دانشمندان ایرانى که در هند منتشر گردیده، قابل توجه است که بشر از ۳۰% آن‌ها را تشکیل می‌دهد. این آثار عبارت‌اند از: صحیفه شاهى، آثار عجم، اخلاق محمدى، خلاصه التجارب، حاشیه ذخیره المعاد، خسرو و شیرین، کلیات عراقى، ذخیره المعاد، دیوان قاسم منیجه (سبزوارى)، شرح نصاب الصبیان، سفرنامه ناصرالدین شاه به اروپا (اولین سفر)، قطعات تاریخ ارتحال آقا سید على طباطبایى، فردوسى و شاهنامه در حلل زیباى حروف سربى نستعلیق، وقایع مسافرت و سیاحت دوم فرنگستان، صرف میر، نحو میر و تاریخ آل امجاد.

پنجاه نمونه دیگر از کتاب های سنگی و نفیس شبه قاره

۱۵۱٫ آثار عجم (جلد اول و دوم)

از: فرصت شیرازى. محمد نصیر. سید، فرصت الدوله (م ۱۳۳۹ق)

موضوع: تاریخ، تاریخ ایران، زبان: فارسى

کتاب معروفى است شامل اطلاعات باستان‌ شناسى، جغرافیایى و تاریخى ایران و خصوصاً جغرافیاى تاریخى استان فارس و شرح احوال رجال آن‌جا. مؤلف کتابش را در دو جلد قرار داده و جلد اول کتابش را آثار عجم و جلد دوم آن را شیرازنامه نامیده است. او در این دو جلد ابنیه و آثار باستانى و کهن ایران را _ که خود ملاحظه نموده_ گزارش کرده و متن کتیبه‌هاى میخى و کتیبه‌هاى دوره هخامنشى و ساسانى را نقل نموده است.

ادامه مقاله شهدی از شکرستان هند نوشته علی صدرایی خویی را اینجا مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612