کد خبر:29967
پ
خضری ۲

شناسایی و احیای میراث مکتوب ایرانی در جهان نیازمند ده‌ها سال پژوهش است

احمدرضا خضری: شاید ده‌ها و صدها سال وقت لازم باشد که پژوهشگران و محققان بتوانند تمامی میراث گذشتهٔ ما را شناسایی کنند و به علاقه‌مندان و دوستداران معرفی بکند.

میراث مکتوب- به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب (۱۹ اردیبهشت‌ماه) دکتر احمدرضا خضری، استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران، در گفتاری از گسترۀ پراکندگی جغرافیایی آن و زمانبر بودن احیای آن سخن گفته است.

دکتر خضری در بخشی از سخنان خود می‌گوید: میراث ما تنها در پهنهٔ جغرافیایی ایران امروز پراکنده نیست، بلکه بخشی از این میراث در حوزهٔ تمدنی ایران کهن و ایرانِ در سده‌های پیشین وجود دارد. بخشی از این میراث به عنوان مثال در شبه قاره هند، در هند، در منطقهٔ بنگال، در منطقهٔ پاکستان، در حوزهٔ آسیای صغیر، در کشور ترکیه، در منطقهٔ قفقاز، در منطقهٔ بین‌النهرین و در کشورهای عربی و همچنین در اروپا و قارهٔ آمریکا پراکنده است و آنجاها نگهداری می‌شود. بنابراین شاید ده‌ها و صدها سال وقت لازم باشد که پژوهشگران و محققان بتوانند تمامی میراث گذشتهٔ ما را شناسایی کنند و به علاقه‌مندان و دوستداران معرفی بکند. از این رو می‌توان گفت که ضمن آرزوی موفقیت بیشتر برای مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب و آرزوی اینکه این تلاش‌ها هیچ‌گاه خستگی نپذیرد و با ناامیدی روبرو نشود از آنها و همهٔ محققینی که با این مجموعه همکاری می‌کنند درخواست کنم که تلاش‌های خودشان را برای شناسایی و معرفی آثاری که هنوز در کتابخانه‌ها و مجموعه‌ها نگهداری می‌شود و حتی برخی با نام آنها هم آشنا هم نیستند همچنان ادامه بدهند.

مشروح سخنان دکتر خضری را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612