کد خبر:6202
پ
فاقد تصویر شاخص

شناختنامه استاد علی اصغر فقیهی

شناختنامه استاد علی­اصغر فقیهی از چهره­های برجستۀ علمی و پژوهشی کشور به­ویژه در حوزۀ تاریخ­پژوهی، سرانجام پس از چند سال، توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر گردید.

میراث مکتوبشناختنامه استاد علی­اصغر فقیهی از چهره­های برجستۀ علمی و پژوهشی کشور به­ویژه در حوزۀ تاریخ­پژوهی، سرانجام پس از چند سال، توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر گردید. کتاب شامل چهار بخش است. که به ترتیب عبارتند از:


بخش اول: زندگی و نقد آثار فقیهی که دربردارندۀ «روزشمار زندگی و آثار»، «مقاله­شناسی»، «کتابنامه و مقاله­شناسی دربارۀ استاد فقیهی»، «کارنامۀ فرزانه­ای از زمانه» به قلم دکتر سیدحسین رضوی برقعی، دو گفت­وگو با استاد فقیهی، «نقد کتاب شاهنشاهی عضدالدوله» به قلم دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، «پاسخ نقد شاهنشاهی عضدالدوله»، «نقد تاریخ مذهبی قم» به قلم جواد ذوالمجد و «پاسخ نقد تاریخ مذهبی قم».



بخش دوم: مجموعه­ای از مقالات پژوهشی است که مشخصاً در حوزۀ قم­شناسی گردآوری شده است و اطلاعات و دانسته­های متنوع و جالبی به خواهندگان و علاقه­مندان مباحثِ قم­پژوهی به دست می­­دهد. از جمله: «قم در مسیر تاریخ»، «کلمۀ مشروطه»، «تاریخ قم» و «چوب درخت تاغ» که هر چهار مقاله از استاد علی­اصغر فقیهی است. «زبان فارسی قدیم از چه زمان معیار شده است» از دکتر علی­اشرف صادقی، «کتیبه­های دورۀ صفوی در قم» از دکتر محمد حسین مدرسی طباطبایی، «نگاهی به پیشینۀ ورزش در قم» از مهدی عباسی ،  «وضعیت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی قم در دهۀ هفتاد» از دکتر حسن زندیه، «باغ­های قم» از سیدعلی ملکوتی،  «قم و روزهای شورانگیز تعزیه» از علاءالدین رحیم، «چند نکته دربارۀ گویش قمی» از محمد مهیار، «نگاهی به زبان و لهجۀ مردم قم» از علی­اصغر فقیهی، «بازی­های قدیم قم» از جواد افروز، «چشم­اندازی به قم در متون فارسی و فرهنگ عامه» از محمدرضا رهبریان، «حسنه یادت می­آد» از عباس فرساد.


بخش سوم: خاطرات و یادها است که دربردارندۀ توصیفِ ویژگی­های علمی، اخلاقی و شخصیتی استاد علی­اصغر فقیهی از نگاه شخصیت­های علمی و ادبی کشور و نیز شاگردان برجسته او می­باشد. این بخش شامل یاداشت­هایی از دکتر سیدتقی طاهری، دکتر ابومحمد وکیلی،  دکتر حسین شهیدزاده، دکتر مهدی محقق، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر محمدامین ریاحی، مهدی عباسی، دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی، سیدعباس محمودیان، دکتر علی محسنی، دکتر عباس پوستی، دکتر سیدمحمد غروی، سیدعلی ملکوتی، دکترمحمدمهدی موحدی، عبدالحسین حجت، دکتر عبدالرحیم اشعری، ایرج وفایی، سیدمصطفی پیشوایی، عباس فقیهی، مصاحبه با دکتر علی محسنی، دکتر حسین مدرسی طباطبایی، دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، دکتر سیدحسن سادات ناصری و عباس فرساد و نیز نامۀ زنده­یاد دکتر محمد معین به استاد فقیهی.


بخش چهارم، مجموعه­ای از اسناد و تصاویر است که سی و پنج صفحه از کتاب را شامل می­شود.


پایان کتاب نیز شامل نمایۀ کسان، جایها، گروهها و کتاب­ها و مقالات است که کار جستجو و یافتن عناوین را برای خواننده آسان و هموار می­سازد.


رهبریان: محمدرضا، شناختنامه استاد علی اصغر فقیهی، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 700 صفحه، 1393.   

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612