کد خبر:23467
پ
D8A7D8ADD985D8AF20D985D987D8AFD988DB8C20D8AFD8A7D985D8BAD8A7D986DB8C203_0

شمه‌ای از سجایا و خدمات زنده‌یاد استاد مهدوی دامغانی

آنچه استاد مهدوی دامغانی را از دیگر بزرگان ممتاز می‌کند، ۳۰ سال معلمی در دانشگاه تهران و ۳۰ سال معلمی در دانشگاه هاروارد، معتبرترین دانشگاه امریکاست.

میراث مکتوب- مراسم گرامی‌داشت زنده‌یاد “استاد دکتر احمد مهدوی دامغانی”، به مناسبت چهلمین روز درگذشت ایشان، امرروز چهارشنبه پنجم مردادماه 1401، ساعت 9، از سوی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، مؤسسه روزنامه اطلاعات و مرکز فرهنگی شهر کتاب، در مؤسسۀ روزنامۀ اطلاعات، برگزار شد.

در بخشی از این مراسم دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، دربارۀ شخصیت و خدمات زنده‌یاد استاد مهدوی دامغانی سخن گفت.

متن سخنرانی ایشان را در ادامه می‌خوانید.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

و صلی‌الله علی سیدالمرسلین و علی آله الطاهرین و اصحابه المنتجبین.

امروز به مناسبت چهلمین روز درگذشت مرحوم استاد دکتر احمد مهدوی دامغانی، گرد هم آمده‌ایم تا یاد او را زنده نگه‌داریم و از زبان دوستان و ارادتمندان او، شمّه‌ای از سجایای اخلاقی و اوصاف نیک الهی و انسانی او را برای جوانان تشنه حق و حقیقت‌، بازگو کنیم.

شخصیت علمی، ادبی و شیوه نگارش نثر فارسی او، قدرت حافظه و تسلطش به ادبیات عرب با استادش بدیع‌الزمان فروزانفر قابل ارزیابی است، ژرفای تتبع و تسلط او بر علم رجال و انساب و دقت در متن‌خوانی، با علامه محمد قزوینی قابل سنجش است.

اما بزرگترین خدمت فرهنگی او که وی را از دیگران ممتاز می‌کند و خود بارها در نوشته‌هایش بدان اشاره می‌کند، ۳۰ سال معلمی در دانشگاه تهران و ۳۰ سال معلمی در دانشگاه هاروارد، معتبرترین دانشگاه امریکاست. وی به دلیل آشنایی با علوم حوزوی و تسلط بر ادبیات فارسی و عربی، اغلب علوم اسلامی و حتی کلام مسیحی را در هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا تدریس کرد و صدها دانشجوی اسلام‌شناس نخبه را تربیت نمود که بهترین اقدام او برای معرفی صحیح فرهنگ ایران و تشیع است.

اینک با برگزاری این آیین گرامی‌داشت در محل مؤسسۀ خوش‌نام روزنامه اطلاعات، یاد مرحوم مغفور، حضرت حجت‌الاسلام دعایی را هم گرامی می‌داریم که محبوب استاد مهدوی دامغانی بود.

مرحوم دعایی همچون استاد مهدوی دامغانی، مظهر صفات انسانیِ صلح و دوستی، مدارا و گذشت و نماد آشتی ملی بود. انتشار ضمیمه روزنامه، ویژه‌ استاد مهدوی دامغانی در شماره امروز نیز جای سپاس ویژه دارد.

لازم به ذکر است که در طول ۲۵ سال گذشته، مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب این توفیق را داشته که تصحیح دیوان عربی خازن انصاری، مقدمه بر نسخه دیوان وحشیات ابی‌تمام طایی، مقدمه بر اقدم نسخ خطی صحیفه سجادیه و نیز چندین مقاله بلند و تحقیقی را به کوشش و تحقیق آن استاد گرانمایه منتشر کند.

در پایان ضمن تشکر از تمام کسانی که ما را درپایی این آیین گرامی‌داشت، یاری رساندند، سخن خود را با این بیت عربی به پایان می‌برم که وقتی استاد مهدوی دامغانی خبر درگذشت مرحوم استاد سیدجلال آشتیانی را شنیدند فرمودند:

 

ایتها النفسُ اَجمِلی جَزعا

انّ الذی تَحْذرینَ قد وقعا

ای وای! بر سرم آمد از آنچه می‌ترسیدم.

سلام علیه یوم وُلِد و یومَ مات و یوم یُبعثُ حیّا

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612