کد خبر:4961
پ
Ayenehpajohesh

شماره ۱۴۲ دوماهنامه آینه پژوهش

شماره ۱۴۲ دو ماهنامۀ آینۀ پژوهش منتشر شد و طبق روال همیشگی، مقالاتی در حوزه نقد و معرفی متون و … دارد

میراث مکتوب – شماره ۱۴۲ دو ماهنامه آینه پژوهش منتشر شد و طبق روال همیشگی، مقالاتی در حوزه نقد و معرفی متون و … دارد. این شماره، در نیمه اسفند سال گذشته منتشر شده و جای خوشوقتی دارد که در زمان سستی و کاهلی مجلات دیگر، به طور مرتب منتشر شده است.

فهرست مقالات این شماره به همراه چکیده چند مقاله مهم به ترتیب زیر است:

ابرهای تهی؛ فقر ساختار و محتوا در کتاب های روش تحقیق/ سیدحسن اسلامی

رهیافت ادبی به قرآن: پیشینه، نتایج و دشواری ها/ نصر حامد ابوید مترجم: مهرداد عباسی

بچه نازادن به از شش ماهه افکندن جنین/ جویا جهانبخش

نویسنده در این مقاله به نقد دانشنامه قرآن کریم پرداخته است. دانشنامه قرآن کریم، گردآوری اولیور لیمن و ترجمه محمدحسین وقار است که در سال ۱۳۹۱ توسط انتشارات اطلاعات به چاپ رسیده است. نویسنده در نوشتار حاضر با ارائه شاهد مثال‌هایی از صفحات کتاب، ترجمه کتاب مذکور را در بوته قند و بررسی قرار داده است.

رویکرد انتقادی منتقدان معاصر اهل سنت به مبانی کلامی تفسیر امامیه/ سید مجید پورطباطبایی

کتاب مبانی کلامی امامیه در تفسیر قرآن با رویکرد نقادانه به آرای ذهبی، عسال و رومی کتابی است که آقای راد در سال ۱۳۹۰ و توسط انتشارات سخن به رشته طبع درآمده است. نویسنده در راستای جلب توجه اندیشمندان شیعی به شبهاتی که منتقدان به مبانی کلامی تفسیر شیعی وارد ساخته‌اند، به معرفی کتاب مذکور اقدام نموده است. در این راستا ابتدا علت و چگونگی شکل گیری کتاب را طرح و سپس بخش های اصلی کتاب را ذکر می کند. در نهایت، نوشتار خود را با ارائه گزارشی از رویکرد انتقادی نسبت به تفسیر قرآن شیعیان در قالب دو قسمت آشنایی با منتقدان معاصر تفسیر امامیه و نیز ارائه گزارشی اجمالی از شبهات وارده منتقدان به تفاسیر شیعی به اتمام می رسد.

دیوان نظام یا دیوان بی نظام؟/ علی حیدری یساوولی

دیوان نظام استرآبادی در چهار بخش اصلی، مقدمه محققان، اشعار، منظومه سعادتنامه و رساله دستور معما در سال ۱۳۹۱ توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به چاپ رسید. نویسنده در نوشتار حاضر کوشیده است این اثر را مورد نقد و بررسی قرار دهد. از این رو در ابتدای نوشتار با ذکر این نکته که یکی از مهم ترین بخش های دیوان ملا نظام استرآبادی دیباچه ای است که شاعر بر آن نوشته، به حذف آن در این تصحیح اشاره می کند. به این دلیل، به طور کامل دیباچه دیوان را عرضه می دارد. وی سپس درباره مقدمه مصححان بر دیوان اشعار، توضیحات مبسوطی ارائه می دهد. در نهایت نگاهی به اشعار ملا نظام در این تصحیح دارد.

آیین قرائت و کتابت قرآن کریم در سیره نبوی/ محمدعلی لسانی فشارکی

نگاهی به فرهنگ جامع زبان فارسی/ نیره خداداد شهری

مروری بر پنج مقاله در باره تمدن و تاریخ/ حبیب الله بابایی

منابع ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه/ محسن رفعت

معرفی ترجمه و شرح مصباح الانس

راهنمای نگارش/ نیره خداداد شهری

راهنمای نگارش پایان نامه/ نیره خداداد شهری

چگونه یک تحقیق مروری انجام دهم؟/ نیره خداداد شهری

منبع: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612