کد خبر:21610
پ
255.1

شرح المقدّمه فی الکلام

این نسخه نفیس شرحی است از عالمی امامی از حلب در سده ششم قمری به نام نجیب‌الدین ابوالقاسم عبدالرحمن بن علی بن محمد حسینی بر مقدمه شیخ طوسی در علم کلام که از آثار بسیار ارزشمند شیخ است. رساله کوتاه شیخ طوسی، موسوم به المقدمة فی الکلام درباره مصطلحات متکلمان و به‌ ویژه مباحث آنان درباره مسائل لطیف و از آن جمله حقیقت وجود و اعراض و صفات و افعال است.

میراث مکتوب- این کتاب چاپ نسخه‌برگردان نسخه‌ای خطی است از کتاب شرح المقدمة فی الکلام که اصل آن در مجموعه عاطف افندی در کتابخانه سلیمانیه استانبول نگهداری می‌شود. این نسخه نفیس شرحی است از عالمی امامی از حلب در سده ششم قمری به نام نجیب‌الدین ابوالقاسم عبدالرحمن بن علی بن محمد حسینی بر مقدمه شیخ طوسی در علم کلام که از آثار بسیار ارزشمند شیخ است. رساله کوتاه شیخ طوسی، موسوم به المقدمة فی الکلام درباره مصطلحات متکلمان و به‌ ویژه مباحث آنان درباره مسائل لطیف و از آن جمله حقیقت وجود و اعراض و صفات و افعال است.

اهمیت این کتاب برای آموزش و تعلیم و تعلم و بحث در مجالس درس تا آنجا بوده که نه تنها خود شیخ طوسی بعداً دست کم یک شرح بر آن نگاشت، بلکه چندین شرح بر این کتاب تاکنون شناسایی شده است. این اثر با مقدمه زابینه اشمیتکه و حسن انصاری و با همکاری مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین و کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران منتشر شده است.

 

 

کتابشناسی:

شرح المقدّمه فی الکلام (عربی)

نسخۀ خطی شمارۀ 1/ 1338 مجموعۀ عاطف افندی (ترکیه)

نجیبالدّین ابوالقاسم عبدالرّحمنبن علیبن محمدالحسینی  (درگذشتۀ 582 هـ . ق)

همراه با المقدمة فی الکلام

الشیخ ابو جعفر محمدبن الحسنبن علی الطوسی (درگذشتۀ460 هـ . ق)

تحقیق و تقدیم: حسن انصاری، زابینه اشمیتکه

تهران: 1392- 296 ص/ قطع وزیری

شابک: 8-065-203-600-978

با همکاری مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین

میراث مکتوب: 255

شایستۀ تقدیر در چهاردهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی (1393)

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612